Algemeen30.05.2010

Solliciteren via twitter: Jezelf pitchen in 140 tekens


Solliciteren via twitter: Jezelf pitchen in 140 tekens

Fanatieke twitteraars zijn vertrouwd met begrippen als tweetups (meetups waar mensen elkaar fysiek ontmoeten), twunches (waar mensen samen iets gaan eten), … Sinds kort is daar het begrip “twilliciteren” (solliciteren via twitter) bijgekomen. Na LinkedIn lijkt nu ook Twitter zich een weg te banen naar de jobmarkt. Wie een nieuwe jobuitdaging wil, kan dus voortaan ’twilliciteren op twacatures’. 

Werven via sociale netwerken

Initiatiefnemer is de
IT-detacheerder Neomax die daarmee inspeelt op de
trend dat het wervingsproces steeds meer verloopt via social media. Momenteel signaleert het bedrijf dat tweederde van de sollicitaties die
zij ontvangt loopt via dergelijke sociale netwerken. De overige 33% komt
binnen via vacaturesites, bannering en eigen werving.

Op de website kunnen kandidaten via een tweet solliciteren op een nieuwe job. Net
zoals in het normale sollicitatieproces moeten kandidaten er zichzelf
zo goed mogelijk verkopen. Uiteraard worden twillicitaties niet openbaar gemaakt op de publieke Twitter account van Neomax.

Motivatie in 140 tekens

Verder is het bijzonder dat Neomax wil dat je een motivatie van 140
karakters stuurt. Kort en bondig communiceren wordt steeds
belangrijker online en deze website speelt
daar natuurlijk leuk op in. Daarnaast is je currulicum vitae optioneel, het gaat immers om de (juiste) motivatie. Dit sluit prima bij het personal branding principe aan dat steeds meer aan belang wint in de online media.