Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Een
krantenartikel wordt gemiddeld elf maal in zijn geheel en zonder
toelating door andere sites overgenomen. Dat blijkt uit een studie van
Attributor, een Amerikaanse start-up die een software heeft ontwikkeld
die uitgevers in staat moet stellen om een deel van de
publiciteitsinkomsten die andere sites met bij hen zonder toelating
overgenomen artikels genereren, te recupereren. Attributor onderzocht
ook trafiekdata en concludeerde dat artikels door vijfmaal zoveel
mensen op piraatsites worden gelezen als op de site van de originele
uitgever zelf. Amerikaanse uitgevers verliezen jaarlijks 250 miljoen
dollar door het ongeoorloofd kopiëren van hun werk.
Attributor krijgt het niet makkelijk om zijn software aan de man te krijgen. Het
heeft daarvoor de collaboratie van grote advertentienetwerken als
Google en Yahoo nodig en die stellen zich voorlopig nog terughoudend
op. Tot het zover is hebben een aantal uitgeverijen en
nieuwsagentschappen (The New York Times Co, The Washington Post Co,
Hearst, Condé Nast en Reuters) al een samenwerking met Attributor
gesloten. Zij krijgen nu dagelijks informatie geeft over welke sites
welke artikels zonder toelating overnemen. Hoe ze daarna deze sites
zullen aanpakken is nog een open vraag. ‘We willen duidelijk maken
dat piraterij een ‘big issue’ is en dat de schaal waarop wordt
gekopieerd enorm is. Daarna trekken we naar de advertentienetwerken,’ aldus Attributor- CEO Jim Pitkow in The New York Times.
Pitkow is enthousiast over zijn concept. ‘De originele
uitgeverijen recupereren geld dat hen vandaag ontgaat, terwijl kleinere
sites via dit retributiesysteem op een legale manier content kunnen
overnemen. Ook de advertentienetwerken varen er wel bij. Zij kunnen hun
advertenties doorplaatsen op sites waar tot op vandaag illegale content
staat.’ Google en Yahoo wensen voorlopig niet op het voorstel van
Attributor te reageren. Zij wijzen er op dat ze de uitgeverijen al
bijstaan door advertenties te verwijderen op webpagina’s met
ongeautoriseerd materiaal.
[Gebaseerd op: The New York Times – Powered by: Express.be]