Algemeen21.07.2008

Stereotiepe gamer blijkt mythe


Stereotiepe gamer blijkt mythe

Het publiek van videogames bestaat voor 40 procent uit vrouwen
en de gemiddelde leeftijd van videogames-spelers is inmiddels gestegen tot 35
jaar. Dat blijkt uit een rapport van de Entertainment Software Association.
Vrouwen boven de 18 jaar vertegenwoordigen 33 procent van de
videogames-populatie. Dat is meer dan jongens beneden de 17 jaar. Die groep
heeft een aandeel van 18 procent. Meer dan één kwart van de videogame-spelers
is inmiddels ouder dan 50 jaar.

In totaal zou nu 65 procent van de Amerikaanse gezinnen
computer- en videogames spelen en 38 procent zou een videogames-console
bezitten. “Er bestaat geen stereotiepe gamer meer,” aldus Michael D.
Gallagher, topman van de Entertainment Software Association. “Door de
grote marktpenetratie en de uitbreiding van de consumentengroep, hebben videogames
zich genesteld in de culturele en sociale structuur van de Amerikaanse
maatschappij.” Meer dan 40 procent van de Amerikanen zou van plan zijn dit
jaar één of meer videogame aan te kopen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 85 procent van de videogames die
vorig jaar in de Verenigde Staten verkocht werden, geschikt waren voor tieners
of alle leeftijdscategorieën. Slechts 15 procent van de verkochte games kwam
uit de volwassenen-categorie. Daarnaast wordt opgemerkt dat 63 procent van de
Amerikaanse ouders van mening zijn dat videogames een positief onderdeel vormen
van het leven van hun kinderen. Bijna 90 procent controleert wel het
videogame-gedrag van zijn kinderen.

[Bron: Managing21]