Sterk Web Goes Mobile 4

Vorig artikel Volgend artikel

Sterk Web Goes Mobile 4

MobileWeb organiseerde op 19 november 2009 de vierde editie van het Web Goes Mobile seminarie in Brussel. Het werd een voltreffer met veel volk, straffe sprekers, echte cases, boeiende voorbeelden en één vraag: Mobile Web or Mobile App?

 

Een goedgeluimde comScore-analist Alistair Hill (bekijk het interview met Alistair Hill) beet de spits af en gaf in 30 minuten een stand van zaken van het mobiele internet in de EU5 (Duitsland, Italië, Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje). Enkele korte weetjes die me zijn bijgebleven:

 

  • 27% van de gsm gebruikers surft op het mobiel internet. En dit aantal groeit jaarlijks met 17%.
  • De gemiddelde mobiele gebruiker is 32 jaar en 40% zijn vrouwen.
  • Het aantal mobiele gebruikers van sociale media groeit fenomenaal (130%). Social media will drive mobile. Het klinkt als een voorspelling voor 2010!

 

Microsoft local guy Didier Ongena vatte Microsoft's visie samen als de "three screens" (TV, PC, gsm) én cloud. Geen toeval, want Microsoft maakte immers gisteren bekend dat haar cloud-gebaseerde platform Windows Azure op 1 januari 2010 te lanceren. Verder liet Ongena ook weten dat er nauwelijks een verschil is tussen het mobiel gebruik op het werk en thuis. Bekijk het interview met Didier Ongena.

 

Danny-lein-mobileweb1

 

Na de pauze, mochten vijf sprekers hun case studie presenteren in een strikte tijdslimiet van 7 minuten. Dit resulteerde in boeiende, to the point en korte presentaties van Touring Mobilis, Netlog, Mobillion, Corelio en MobileWeb (foto).

 

3 P's van mobiel

 

De Australische keynote spreker Andrew Grill leeft, denkt en predikt mobiel. In heldere en gangbare taal benadrukte de mobiele evangelist het belang van de relevantie van de reclameboodschap via mobiel. Mevrouw Grill gelooft zelfs dat Google geen advertenties heeft omdat ze echt relevant zijn.

 

De Australiër die in Londen woont illustreerde case studies van ondermeer British Airways, Reebok, Gillette en toeval of niet van de populaire bieren Guinness en Carling. Nuttige campagnes zonder geschreeuw die echt werken! Bekijk het interview met Andrew Grill.

 

Tot slot deelde Andrew enkele geheimen die anders niemand je ooit zou vertellen:

 

  • Mobiele operatoren verzamelen helaas niet de informatie (geslacht, leeftijd) die noodzakelijk is voor de adverteerders.
  • We zijn niet geïnteresseerd in CPM of CTR. We willen enkel verkopen.
  • "Small is beautiful" met mobiel.
  • En mensen beslissen zelf. Wil je succes, zorg dan voor de 3 P's van mobiel: Permission, Privacy en Preference.

 

Mobile Web or Mobile App

 

Alle sprekers (foto) gaven ook hun antwoord op dé vraag van het seminarie. Hieruit kon je afleiden dat Mobile Web veruit de veiligste oplossing is van de twee omdat het open, eenvoudig en laagdrempelig is. Plus geeft het je op een vertrouwde manier onbeperkte toegang tot informatie.

 

Mobile App daarentegen geeft je snel toegang tot een selectie van informatie die echt jouw voorkeur geniet en bijgevolg ook een grotere impact op je heeft.

 

Webgoesmobile-sprekers

Met de klok mee: Bart Vanmaele (MobileWeb), Steven Logghe (Touring Mobilis), Joris De Lannoy (Corelio), Marc Schoutens (Mobillion), Didier Ongena (Microsoft), Andrew Grill, Alistair Hill (comScore), Louis Jonckheere (Netlog) en Danny Lein (MobileWeb).

 

Oprichter en Managing Director van MobileWeb, Danny Lein, zei het als volgt: zet eerst in op Mobile Web en investeer dan in Mobile App, maar denk goed na over de marketing en hoe je het kan vertalen in klinkende munt. Bekijk het interview met Danny Lein.

 

Het is en blijft moeilijk om een duidelijk antwoord te geven, maar wat vonden de 400 aanwezigen eigenlijk? Bij aanvang van het evenement gaf 43% de voorkeur aan Mobile App, tegen 39% voor Mobile Web. Drie uur en enkele presentaties later ging 55% voor Mobile Web en 31% voor Mobile App. De overige 14% moet nog beter geïnformeerd worden.

 

In deze geslaagde Web Goes Mobile 4 met een zeer divers publiek was Andrew Grill een topper. Wel jammer dat er nauwelijks cijfermateriaal was over België.

 

Bekijk alle presentaties op de Slideshare van MobileWeb.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies