Algemeen03.11.2008

Strijd om online spelers van wargames is losgebarsten


Strijd om online spelers van wargames is losgebarsten

De
strijd om online spelers van wargames is losgebarsten. Het onder zo`n 3
miljoen Amerikaanse jongeren immens populaire World of Warcraft krijgt
concurrentie van het door het Britse Jagex in de markt gezette
Runescape. Het spel kan inmiddels bogen op zo`n 4,5 miljoen gebruikers.

De
populariteit van Runescape vloeit voort uit het feit dat er geen grote
softwarefiles gekocht of gedownload hoeven te worden om het te spelen.
De gebruiker heeft alleen een webbrowser nodig. Evenmin is een dure
computer nodig om de geavanceerde graphics weer te geven. Het
businessmodel van Jagex is zo succesvol dat grotere gameproducenten
zoals Sony Online Entertainment het ook gaan gebruiken. Sony wil het
model toepassen op het spel Free Realms en wil daarmee marktaandeel van
Runescape afsnoepen. Gezien zijn financiële buffers en zijn
indrukwekkende online infrastructuur maakt Sony daar veel kans op.

Andrew
Gower van Jagex maakt zich echter geen zorgen. Jagex is inmiddels de
grootste, onafhankelijke en niet-beursgenoteerde gameontwikkelaar van
het Verenigd Koninkrijk, heeft ruime marges en groeit jaarlijks met
35%. De meeste inkomsten genereert Jagex uit het maandabonnement van 5
dollar. Sony verwacht vooral inkomsten te genereren uit de verkoop van
virtuele goederen en gameaccessoires.

[Bron: Financial Times]