Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
‘Wie laatst lacht, best lacht’ en dat geldt allezins voor Amazon.com-CEO Jeff Bezos. Zes jaar geleden,
toen Amazon nog in de opstartfase zat, kreeg Bezos bakken kritiek over
zich heen omdat hij 2,8 miljard dollar schulden maakte om Amazon’s
gebruikersinterface ‘zo intiütief te maken tot op het punt dat hij bijna volledig natuurlijk aanvoelde‘.
Eens de interface af was, begonnen investeerders Bezos’ ontslag te
eisen, omdat hij omzetgroei belangrijker vond dan winstmarges. Bezos
haalde ondertussen gelijk en kan nu makkelijk zeggen: ‘Ik heb het jullie gezegd’.
Hij legde de kortetermijnwinst naast zich neer en bouwde een grote en
loyale klantenbasis op. Omdat die klanten ook gewoon blijven kopen is
Amazon straks virtueel schuldenvrij. Het is dan ook geen toeval dat het
Amazon-aandeel dit jaar al 26% hoger klom.
Wat dit bedrijf voor mekaar kreeg in het slechtste economische
klimaat van de afgelopen 75 jaar, houdt dan ook een belangrijke les in
voor alle technologiebedrijven: ‘Ontwikkel een duidelijke visie en wijk er niet van af. Het is een moeilijke weg om te volgen, maar hij is wel simpel.’ (foto)
[Gebaseerd op: CNNMoney]