Succes van Amazon.com houdt les in voor alle techbedrijven

Vorig artikel Volgend artikel

Succes van Amazon.com houdt les in voor alle techbedrijven

'Wie laatst lacht, best lacht' en dat geldt allezins voor Amazon.com-CEO Jeff Bezos. Zes jaar geleden, toen Amazon nog in de opstartfase zat, kreeg Bezos bakken kritiek over zich heen omdat hij 2,8 miljard dollar schulden maakte om Amazon's gebruikersinterface ‘zo intiütief te maken tot op het punt dat hij bijna volledig natuurlijk aanvoelde'.

Eens de interface af was, begonnen investeerders Bezos' ontslag te eisen, omdat hij omzetgroei belangrijker vond dan winstmarges. Bezos haalde ondertussen gelijk en kan nu makkelijk zeggen: ‘Ik heb het jullie gezegd'. Hij legde de kortetermijnwinst naast zich neer en bouwde een grote en loyale klantenbasis op. Omdat die klanten ook gewoon blijven kopen is Amazon straks virtueel schuldenvrij. Het is dan ook geen toeval dat het Amazon-aandeel dit jaar al 26% hoger klom.

Wat dit bedrijf voor mekaar kreeg in het slechtste economische klimaat van de afgelopen 75 jaar, houdt dan ook een belangrijke les in voor alle technologiebedrijven: ‘Ontwikkel een duidelijke visie en wijk er niet van af. Het is een moeilijke weg om te volgen, maar hij is wel simpel.' (foto)

[Gebaseerd op: CNNMoney]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies