Het internet blijft zijn beperkingen hebben. Dat zegt mediaspecialist David Wolf in het magazine Advertising Age. Daarbij verwijst hij naar de verslaggeving van de Olympische Spelen in Peking, die nog altijd gedomineerd werd door de televisie. Op het vlak van live evenementen heeft het internet volgens Wolf nog een grote achterstand goed te maken. Een eerste oorzaak ziet de mediaspecialist in de mindere kwaliteit van de online live uitzendingen, maar ook op het vlak van reclame-inkomsten gaapt er volgens hem nog een grote kloof.-
"Het
is een feit dat de traditionele media een moeilijke periode doormaken,"
geeft David Wolf toe. "Steeds meer consumenten lezen hun nieuws online
en geven de voorkeur aan een computerspel boven een sitcom. Boeken,
muziek en video worden bovendien steeds meer op een harde schijf
opgeslagen dan in een rek geplaatst. Nieuwe media hebben duidelijk een
impact gehad op de televisiepopulatie, niet alleen in de Verenigde
Staten en Europa, maar ook in China, vooral dan bij tieners en
twintigers."
David Wolf wijst er echter op dat de Olympische
Spelen in Peking duidelijk bewezen hebben dat het internet nog een
lange weg af te leggen heeft vooraleer het een belangrijk medium kan
worden voor het beleven van live evenementen en dan vooral
sportgebeurtenissen. "Dat heeft vooral te maken met de beleving," voert
hij aan. "Uiteraard is die het beste op de locatie van het gebeuren
zelf, maar televisie - zeker met uitzendingen in high-definition - komt
het dichtste in de buurt. De online streams op internet geven niet
dezelfde bevredigende ervaring. Vooral details, die dikwijls heel
belangrijk zijn, gaan grotendeels verloren."
Maar er is volgens
David Wolf ook een financiële reden. "Online verslaggeving levert nog
altijd veel minder advertentie-inkomsten op dan een
televisieprogramma," voert hij aan. "Het internet moet dan ook niet
alleen met kwalitatief betere programma's komen, maar moet er tevens
voor zorgen dat er ook commercieel meer kan uitgehaald worden dan met
de huidige reclameformats. Preroll-reclame en banners zijn niet
voldoende. Er is nog een lange weg te gaan. Zolang internet er niet in
slaagt zijn publiek virtueel aanwezig te laten zijn in de
sportstadions, zal televisie live evementen blijven domineren."
Bron: Managing21

De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be