Algemeen26.05.2009

‘Tijd van internetrealisme is aangebroken’


'Tijd van internetrealisme is aangebroken'

De
Persgroep betaalt uiteindelijk 130 miljoen euro voor de overname van
het Nederlandse PCM (Trouw, de Volkskrant en NRC), maar het krijgt
daarvoor niet de oorspronkelijke 51%, maar wel 58,4% van PCM in handen.
Dat meldde topman Christian Van Thillo bij de voorstelling van de
jaarresultaten. Met de verhoging van 30 miljoen euro moet onder meer
aan de eisen van de banken tegemoet worden gekomen dat er voldoende
kapitaal in kas blijft voor een reorganisatie.

Als gevolg van deze overname wordt De Persgroep ongeveer dubbel zo
groot met een pro forma omzet van 1 miljard euro. 2008 was een goed
jaar voor De Persgroep, met 9% meer netto winst en 4% meer
bedrijfsopbrengsten. Vooral de doorbraak van Q-Music Nederland, dat
voor het eerst winst maakte, de opnieuw gestegen oplage van Dag
Allemaal en het succes van Jim Mobile droegen daar aan bij.

Van Thillo zei dat hij een L-vormige recessie verwacht, met een
lange periode zonder veel herstel. Nieuwe herstructureringen in de
verschillende krantentitels dringen zich voorlopig niet op. Wat betreft
de internetactiviteiten dringt de topman aan op ‘internetrealisme’ en
is de tijd van massaal gratis webnieuws voorbij. ‘De reclame-inkomsten
vallen voor iedereen lager uit dan verwacht. We zullen selectiever
worden in wat we gratis aanbieden. De artikels zullen betaald worden
door een iTunes-achtig systeem van microbetalingen.’