Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Games en sociale netwerken domineren de toepassingen van de iPhone van Apple. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau ComScore. Volgens de onderzoekers blijkt nagenoeg de helft van de vijfentwintig meest populaire toepassingen uit de games-sector afkomstig te zijn, zoals Tap Tap Revenge op een eerste plaats en Toch Hockey op een derde plaats. De twaalf toepassingen in kwestie omvatten een aantal klassiekers zoals Hangman en Pac-man, maar ook meer minder-conventionele titels zoals Cube Runner en Crazy Penguin Catapult. Op nummer twee staat Backgrounds van Stylem Media en is daarmee de populairste toepassing van de non-gamessector. Daarna volgen de sociale netwerken Facebook en MySpace Mobile.
“Bij de vijfentwintig meest populaire toepassingen bevinden zich vier entertainment-producten, drie sociale netwerk-producten en twee muziek-producten,” aldus ComScore. “Tap Tap Revenge werd in februari van dit jaar door één op drie gebruikers van iPhone geïnstalleerd. Het succes van Tap Tap Revenge toont duidelijk aan dat een producent een belangrijke verspreiding kan realiseren door een toepassing op de markt te brengen die de gebruiker aanspreekt. Aangezien het aantal gebruikers van deze toepassingen elke maand met 10 procent groeit, zullen deze mogelijkheden voor zowel bestaande als nieuwe ontwikkelaars van dergelijke producten blijven uitbreiden.” De meeste tijd wordt besteed aan retail, sociale media, entertainment, sport en zoeksites.
Uit het onderzoek van ComScore blijkt verder dat de gebruikers van deze toepassingen eerder geneigd zijn om tot een hogere inkomenscategorie te behoren. Meer dan één op drie gebruikers heeft een jaarinkomen van minstens 100.000 dollar per jaar, terwijl 54 procent een jaarinkomen heeft van meer dan 75.000 dollar. Daarnaast blijken ze ook drie keer meer geneigd te zijn dan de gemiddelde internetgebruiker om populaire gaming-sites zoals Ultimate-guitar.com, IGN Entertainment, GameStop, AddictingGames, Xbox.com, Blizzard Entertainment, SourceForge en EA.com te bezoeken. Ook zijn ze drie keer zo snel geneigd om populaire sociale netwerksites en entertainmentsites te bezoeken. (MH)