TV-reclame wordt interactief dankzij Shazam

Vorig artikel Volgend artikel

TV-reclame wordt interactief dankzij Shazam

In mijn vorig artikel had ik het al over de toenadering van TV en social media. Deze week verscheen er weer een ander voorbeeld van deze toenadering op TV. Aan een reclame-boodschap zat er een wedstrijd verbonden en om daaraan deel te nemen moest je de reclame "shazamen". Shazam startte als een dienst die muziek herkent: via de mobiele applicatie beluistert Shazam een stukje van een liedje, zoekt het op in de Shazam database en je krijgt titel en uitvoerder als antwoord. Shazam is nu verder aan het evolueren en wordt ook actief op TV, dit zowel in TV commercials als TV programma's. Shazam wil hiermee voor TV doen wat QR-codes met printed media doen.

1. Shazam in TV Commercials

In de US gingen ze begin Februari al van start met een hele resem reclame-boodschappen met audio code tijdens de Superbowl commercials (Best Buy, Pepsi, Toyota, Bud Light). Dat was een relatief goed success met enkele millioenen Shazam-hits (ongeveer 1% van het kijkers-aantal). Door de Shazam-dienst de commercial te laten herkennen nam je bijvoorbeeld deel aan een wedstrijd voor een gratis auto of kon je een full-cd gratis downloaden.
Deze week ging Shazam in TV commercials ook van start in België. In deze Axe spot wordt de kijker uitgenodigd om tickets voor een muziek-optreden te winnen.

 

Is dit waardevol voor een Marketer? Hangt er een beetje vanaf: je krijgt via dit kanaal ineens direct contact met de kijker van de reclamespot, maar wel maar degene die over een smartphone en over de Shazam applicatie beschikken.

2. Shazam in TV series

Shazam duikt ook op in TV series. In American Idol kan je de songlist en Twitter feed bekijken door het programma te taggen in Shazam, maar krijg je ook extra content: foto's en video's en links om de liedjes aan te kopen. Maar ook fictie series maakten al gebruik van Shazam (voorbeeld Covert Affarirs, waar ook de social media en extra foto's en video's werden aangeboden)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies