Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Niet eerder dan 1994 toonde reporter Joshua
Quittner aan hoe grote merken geen besef hadden van de waarde van hun domein,
door zelf de domeinnaam mcdonalds.com te registreren. Ondertussen zijn wij 15
jaar later, en is een domeinnaam een even sterke financiële waarde geworden als
immobiliën. Goede domeinnamen worden verhandeld voor grof geld – denk maar aan
sex.com bijvoorbeeld. Nu echter is er een nieuwe rush aan het ontstaan rond
merknamen, en wel op de o zo populaire microblogdienst Twitter. Vele marketeers
menen dat Twitter een nieuw kanaal is voor de communicatie tussen merk en
gebruiker. Maar het blijkt dat van de top-100 merken er slechts 7 hun merknaam
geregistreerd hebben bij Twitter.
Een lezer van het Techdirt-blog, advocaat
Erik Heels, slaagde er bijvoorbeeld in de Twitter ID van Moet & Chandon in
de wacht te slepen, en hij maakte er een redelijk goed gelijkend profiel
rond. Je kan al raden waartoe dit leiden
zal: betwistingen, die al dan niet voor de rechter uitgevochten zullen worden.
De échte Moet & Chandon zal die Twitter ID natuurlijk willen hebben, en er
misschien zelfs veel geld voor over hebben om die ID in eigen handen te
krijgen. En dus is de vraag: moet er een Twitter-rechtbank in het leven
geroepen, die kan arbitreren bij zulke Twitter-disputen, net zoals er een UDRP
(univorm domain name dispute resolution policy) beleid in het leven geroepen is
om disputen rond domeinnamen te beslechten? Meer hierover bij TechDirt, met
uiteraard interessante commentaren van de lezers.