Twitter-kapers volgen voetsporen van domeinkapers

Vorig artikel Volgend artikel

Twitter-kapers volgen voetsporen van domeinkapers

Niet eerder dan 1994 toonde reporter Joshua Quittner aan hoe grote merken geen besef hadden van de waarde van hun domein, door zelf de domeinnaam mcdonalds.com te registreren. Ondertussen zijn wij 15 jaar later, en is een domeinnaam een even sterke financiële waarde geworden als immobiliën. Goede domeinnamen worden verhandeld voor grof geld - denk maar aan sex.com bijvoorbeeld. Nu echter is er een nieuwe rush aan het ontstaan rond merknamen, en wel op de o zo populaire microblogdienst Twitter. Vele marketeers menen dat Twitter een nieuw kanaal is voor de communicatie tussen merk en gebruiker. Maar het blijkt dat van de top-100 merken er slechts 7 hun merknaam geregistreerd hebben bij Twitter.

Een lezer van het Techdirt-blog, advocaat Erik Heels, slaagde er bijvoorbeeld in de Twitter ID van Moet & Chandon in de wacht te slepen, en hij maakte er een redelijk goed gelijkend profiel rond.  Je kan al raden waartoe dit leiden zal: betwistingen, die al dan niet voor de rechter uitgevochten zullen worden. De échte Moet & Chandon zal die Twitter ID natuurlijk willen hebben, en er misschien zelfs veel geld voor over hebben om die ID in eigen handen te krijgen. En dus is de vraag: moet er een Twitter-rechtbank in het leven geroepen, die kan arbitreren bij zulke Twitter-disputen, net zoals er een UDRP (univorm domain name dispute resolution policy) beleid in het leven geroepen is om disputen rond domeinnamen te beslechten? Meer hierover bij TechDirt, met uiteraard interessante commentaren van de lezers.  

[Netties.be]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies