Twitter: populariteit stijgt, inkomsten niet

Vorig artikel Volgend artikel

Twitter: populariteit stijgt, inkomsten niet

De microblogdienst Twitter was tot voor kort vooral een verzamelplaats voor roddel, getroubleerde tieners en public relations stunts. Geruchten als zou Google bereid zijn 250 miljoen dollar in deze dienst te investeren werden dan ook op ongeloof onthaald. Maar afgelopen week ontdekte de wereld dat Twitter ook nuttig kan zijn om in real-time verslag uit te brengen over gebeurtenissen in plaatsen waar journalisten niet meer welkom zijn. De Amerikaanse overheid vroeg de dienst zelfs om een geplande onderhoudsbeurt uit te stellen opdat de berichtgeving uit Iran niet zou worden onderbroken. De geloofwaardigheid van dit gratis medium kreeg zo een flinke duw in de rug. Een overname door een mediaconcern of een internetgigant met ambities op dat vlak behoort daarom plots ook tot de mogelijkheden.

Toch betekent het niet noodzakelijk dat Twitter -dat zo'n 10 miljoen gebruikers telt- nu een manier heeft gevonden om deze populariteit ten gelde te maken. Ook de geloofwaardigheid van de berichten blijft een probleem. De meeste Iraniërs die tweets posten zijn jong, welstellend en hoogopgeleid; hun berichtgeving is sowieso al eenzijdig. Verder zijn er ook geruchten als zou de Iraanse overheid massaal valse accounts hebben aangemaakt om propaganda te verspreiden.

Maar de situatie in Iran is hoogst uitzonderlijk omdat het land buitenlandse correspondenten op zijn grondgebied weert. Real-time Twitterverslagen vanuit pakweg de beurs van New York zouden duidelijk minder baanbrekend blijken. Twitter mag dan al de meest besproken internetdienst van het moment zijn; er is nog veel nodig vooraleer ook het bewijs wordt geleverd dat de microblogdienst deze commotie ook waard is.

[Gebaseerd op: Breakingviews.com]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies