Algemeen12.01.2009

Van der Veer (Shell): ‘Onze advertenties zijn niet eerlijk’


Van der Veer (Shell): 'Onze advertenties zijn niet eerlijk'

Jeroen
van der Veer, de CEO van het olieconcern Royal Dutch Shell, heeft aan
journalist George Monbiot van The Guardian toegegeven dat zijn bedrijf
in gebreke is gebleven in haar communicatie naar de buitenwereld toe.
Sinds jaren stuurt Shell de boodschap de wereld in dat het begaan is
met hernieuwbare energie, maar van der Veer zegt nu in het interview het volgende : ‘Indien je  erg groot bent in olie en gas en
relatief klein in alternatieve energie, en wanneer je dan dagelijks
advertenties de wereld instuurt over die alternatieve energie en niet
over 90% van je andere activiteiten, dan denk ik niet dat dit
transparant en eerlijk is tegenover de markt.’

Voorlopig blijft het wel bij woorden, want in december voerde Shell
opnieuw een campagne in de Britse krant The Guardian waarbij het
bedrijf ongeveer suggereerde dat het de wereld zou redden. Van der Veer
weigerde ook -tot vijftienmaal toe- een cijfer te plakken op de
investeringen die Shell jaarlijks op vlak van  hernieuwbare energie
doet. Een vraag over eventuele investeringen die Shell zou maken op
zuiver ethische gronden bleef tot zesmaal onbeantwoord. Naar haar
aandeelhouders toe blijft Shell wel eerlijk: in haar laatste
jaarrapport komt het woord “hernieuwbare” niet één enkele keer voor.

[Gebaseerd op: Royal Dutch Shell plcThe Guardian]