Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Begin februari komt zijn boek
‘Connect!’ uit, waarin hij managers en leiders waarschuwt dat de nieuwe kracht
van sociale netwerken onomkeerbare veranderingen teweeg aan het brengen is.
Veranderingen die invloed hebben op alle facetten van de bedrijfsvoering, van
marketing en van leiderschap.
Menno Lanting, verbonden aan De Baak, probeert managers wakker te schudden: ‘De
consument wordt eigenaar van uw product en dienst en maakt de dienst uit. En uw
medewerkers zullen u niet meer volgen omdat u toevallig manager bent. Wake up,
veel zaken gaan op zijn kop, en u moet mee, of u verliest de aansluiting bij uw
klant en bij uw medewerkers.’. Wilco Turnhout, blogger op Dutchcowboys sprak als eerste met hem over zijn boek en
mag als eerste ook een recensie publiceren.
Nu
al staat zijn boek in de boekentop 10 bij Managementboek.nl, terwijl
het alleen nog gereserveerd kan worden en nog niemand een recensie
heeft kunnen schrijven, laat staan lezen. Menno promoot zijn boek onder
andere via Twitter, hoe kan het ook anders.
50% heeft geen idee, 47% weet niet hoe en 3% is voorbereid
CEO’s
en strategen van grote organisaties wilden graag met Menno praten over
de veranderende maatschappij en de rol van sociale netwerken daarin.
Elk met een eigen motief. De een omdat die persoon weleens wilde weten
wat er nu precies gaande is. ‘Wat is dat nou, dat Twitter?’. De ander
omdat hij een believer is. Want dat viel Menno op: Een groot deel van
de beleidsbepalers heeft geen idee. Een ander groot deel weet van de
veranderingen en dat het belangrijk is om hierin mee te gaan, maar
weten niet hoe. Dit heeft onder andere als gevolg dat slechts 17% van
de grotere bedrijven een strategie heeft hoe om te gaan met de impact
van sociale netwerken.
Van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden.
Wat
is er aan het veranderen? Dat hoeft Menno de doorsnee Dutchcowboys
lezer natuurlijk niet te vertellen, maar hij doet toch een poging.
‘Sociale netwerken worden steeds belangrijker. Massaal zijn we virtueel
met elkaar verbonden. Dit resulteert in een samenleving waar niets meer
verborgen blijft en waar voor nepheid geen plek meer is. Dat geldt voor
bedrijven intern en voor de interactie met klanten. Dit vergt ander
leiderschap. Want wie gesloten agenda’s houdt en daardoor niet op
gelijk niveau kan communiceren met medewerkers en de omgeving, zal niet
meer gezien worden als leider. Medewerkers krijgen minder ontzag voor
hiërarchie en waarderen managers voor wat zij bijdragen. De winnende
manager is diegene die mensen verbindt. om zo de beste resultaten te
behalen. Bedrijven kunnen de aansluiting behouden door zelf de
kenmerken aan te nemen van sociale netwerken en zo een
‘connectedorganisatie’ te worden
Organisaties worden productiever, maar die van u ook?
‘Omdat
mensen in het dagelijks leven via sociale netwerken effectief met
elkaar kunnen communiceren, willen ze dit ook in hun werk gebruiken.Om
zo hun productiviteit te kunnen verhogen. Organisaties die dit
verbieden door bijvoorbeeld de toegang tot sociale netwerken af te
sluiten (hetgeen bij 76% van de bedrijven gebeurt), zullen werknemers
zien vertrekken.’ Enkele bedrijven werken met tools zoals Yammer en
Workvoices waarmee men elkaar vooral volgt in plaats van cc’t, maar dat
is pas het begin. Er zullen geïntegreerde tools komen die de werknemers
in staat stellen om tijd- plaats en structuuronafhankelijk samen te
werken.’ Daarbij denk ik dat de werknemers zelf moeten uitvinden hoe de
nieuwe mogelijkheden voor hen bijdragen tot een hogere productiviteit,
zoals dat ook binnen sociale netwerken door de mensen zelf wordt
uitgevonden.
De consument wordt eigenaar van uw product en dienst
‘Ook
binnen marketing heeft het veel gevolgen. Nu al stellen consumenten
meer vertrouwen in elkaars bevindingen en reviews, dan in communicatie
vanuit een bedrijf of ‘onafhankelijke’ instanties. Hierdoor zijn
sociale netwerken cruciaal voor marketing en verkoop.’ Ik vroeg Menno
of hij mijn stelling zou kunnen onderschrijven die ik vaak tegen mensen
aanhoud: ‘Binnen 5 jaar zal 80% van alle beïnvloeding van klantgedrag
en merkvoorkeur het gevolg zijn van conversaties’. Hij gaf aan dat hij
dit wel ziet gebeuren en gaf aan dat dit heel spannend is voor de
organisaties die hij heeft gesproken. ‘Want stel je voor, dat betekent
dat je als bedrijf conversaties wilt beïnvloeden. Hoe doe je dat dan
binnen je huidige structuur? De conversaties laten volgen door een
webcare team? Of samenwerking zoeken met beinvloeders? Een ’hippe’
social media campagne wellicht? 60% Van de Nederlandse marketeers geeft
aan in 2010 ‘iets’ te willen met sociale netwerken, maar heeft minder
goed voor ogen wat precies. Alleen, als je daarmee eenmaal gestart
bent, dan kun je niet meer terug. Mensen verwachten dat je vindbaar,
open en authentiek blijft. Om te kunnen profiteren van de potentie van
sociale netwerken is het belangrijk dat de marketeer wel de kunst
verstaat van het communiceren van mens tot mens. En de grootste
uitdaging ligt in het feit dat de omschakeling van zenden naar
luisteren en naar participeren, vraagt om een andere strategie,
organisatie en leiderschapsstijl’. Marketingmanagers die menen dat de
consument minder goed te bereiken is, hebben het mijns inziens mis: De
consument is beter te bereiken dan ooit. Als je durft.
Kleine bedrijven zijn persoonlijker en zullen veel terrein winnen
Menno
geeft aan dat de komende jaren binnen een aantal branches de kleine
bedrijven marktaandeel zullen winnen doordat zij sneller en
gemakkelijker meer open en authentiek kunnen worden. Een groot bedrijf
is meer een olietanker, als je van koers verandert, dan kan die breken.
Het management van deze bedrijven ziet voor een deel de impact van
sociale netwerken, maar stelt zichzelf vragen zoals: wat gebeurt er
wanneer we de hiërarchie doorbreken? Een systeem waar men vanuit het
industriële tijdperk zijn macht en zijn organisaties uit heeft
opgebouwd. Of wat gebeurt er wanneer de medewerkers naar buiten mogen
met hun ervaringen binnen het bedrijf? En hoe hou ik mijn cruciale
informatie zoals beursgevoelige informatie binnen de organisatiemuren?
Kleine bedrijven zijn minder hierarchisch en het gaat daar al veel meer
om de mensen binnen de organisatie in plaats van om het logo.
Stappen tot succes in de connected wereld
Wat
zijn nu de stappen die een niet-connected organisatie moet nemen om
connected te worden? Menno: ‘Allereerst moet men open worden. In de
breedste zin van het woord. Dat is voor de grote bedrijven de
moeilijkste stap. Daarnaast zul je de organisatie anders moeten
inrichten zodat gestimuleerd wordt dat mensen elkaar kunnen vinden en
kunnen samenwerken op basis van toegevoegde waarde in plaats van op
hiërarchie. Ook is het van belang om enkele, simpele regels af te
spreken. Vervolgens is het van belang dat de juiste tools en het juiste
platform voor handen is om de mensen te laten innoveren.’
Het Boek
Dit
boek is niet bedoeld voor evangelisten van sociale netwerken, maar voor
professionals en managers die tekenen zien van veranderende spelregels
en willen weten wat zij zouden moeten ondernemen. Connect! geeft een
beeld van de impact van sociale netwerken op vele vlakken, zoals op
leiderschap, op de organisatie, op innovatie en op
marketing(communicatie). Het is daarom vooral een oproep om de nieuwe
dynamiek van samenwerken en communicatie te begrijpen en daar ook op te
acteren. Het boek geeft een helicopter view over de zaken die aan het
veranderen zijn in de maatschappij en wat dat betekent voor de
organisaties. Menno gebruikt daarbij vele cases uit de praktijk. Dit
boek zou mijns inziens ook moeten bijdragen aan het begrip van de
directies en management van organisaties omtrent de veranderingen en
dat je komende tijd meer open en echter zult moeten worden om niet te
verliezen de komende jaren. Voor meer productiviteit, innovatie,
medewerkertevredenheid en effectieve beïnvloeding van merkvoorkeur en
koopgedrag.
Menno Lanting is Director of Education bij De Baak en is op Twitter te volgen via @mlanting. Wilco Turnhout heeft 4 hoofdstukken kunnen lezen uit het boek. Zie hier voor 85 quotes over sociale netwerken die Menno heeft verzameld.