Veranderingen in het SMART-principe

Vorig artikel Volgend artikel

Veranderingen in het SMART-principe

Een plan uittekenen, een evenement plannen of een sales strategie opstellen: je doet dit best volgens het alombekende SMART-principe. Ongetwijfeld al eens van gehoord en in het slechtste geval getattoeëerd op je brein en niet meer uit je geheugen te wissen. Echter is alles onderhevig aan verandering (evolutie). Ik heb altijd gedacht dat het SMART-principe de tand des tijds zou weerstaan, maar niets is minder waar. De laatste maanden merk ik een duidelijke verandering en een change of focus. Darwin zou het eens moeten uitzoeken, maar ik doe alvast een poging...

Sustainable

Op vlak van duurzaamheid en duurzame materialen zijn de eisen er zeker niet minder op geworden. Ook de huidige economische crisis zorgt er voor dat organisaties steeds vaker op zoek gaan naar materialen, producten en diensten die ‘duurzaam’ zijn. Langer leven en er langer mee kunnen omgaan (al dan niet in diezelfde hoedanigheid) is een vorm van besparing die kan tellen. Reken zelf maar uit; een bureaustoel van Ikea die je elk jaar verandert, of een bureaustoel die een aardige duit kost, maar ergonomische het beste in elkaar steekt en uit duurzame materialen is gebouwd zodat hij jaren mee gaat.

Duurzaam ondernemen is niet langer een modewoord, maar een welgekomen realiteit. Op vlak van milieu heeft Al Gore ons de ogen geopend – we hadden inderdaad een filmpje nodig om onze ogen te openen, maar soit. Steeds vaker komt het groene verhaal op het voorplan. Er is een groter moraliteitsbesef gekomen, en dat is maar goed ook! Wie met een groene aanpak komt heeft een streepje voor op de vervuiler. De emotie wordt aardig bespeeld. En het houdt niet op; chemicus Prof. Michael Braungart en architect William McDonaugh zijn op de proppen gekomen met het Cradle 2 Cradle principe (waste is food!) – (Boek ‘Cradle to Cradle’ (ISBN 9789055945771)).

Mock up

Geen loze of holle woorden meer. Mensen willen zién en voélen dat het werkt. Zij vertrouwen jou wel, maar geld is eenmaal schaarser geworden. De investeringen die uiteindelijk wel doorgaan, worden zorgvuldiger gewikt en gewogen. Je zal dus moeten bewijzen dat jouw aanbod werkt. Testers, referenties,... zijn wel welkom, maar niet meer voldoende.

Jouw aanbod dient eerst getest te worden in de organisatie zelf, met zijn eigenheid en mensen. Als het bewijst te werken, wordt tot de aanschaf over gegaan. Niet eerder. Je zal op sommige momenten reeds (een deel van) je aanbod moeten openleggen en uittesten op de klant zelf.

Adaptable

De wereld rondom ons verandert, dat weten we en hebben we al tot vervelens toe herhaald. Maar het tempo waarin dit gebeurt gaat steeds sneller en sneller. Enkele weken geleden stond er bij veel Belgen nog een mooi effectendossier bij de bank. De situatie nu is echter schrijnend geworden in zowel het effectendossier als die bank. 

Organisaties kijken met afgunst naar de kameleon. Op het gepaste moment zich kunnen aanpassen aan elk soort situatie; het is de natte droom van elke organisatie. Je wint als jouw aanbod hen daarbij helpt. Zorg er dus voor dat je jouw klanten steeds toelaat zich aan te passen, jouw aanbod mee integrerend in die nieuwe situaties.

Revenue

Alles draait om geld. Eindelijk een feit dat vast staat en niet gebonden is aan de evolutie (... of toch?). Klaar en duidelijk aantonen wat de ROI (Return Of Investment) is voor jouw klanten. Laat ze niet zelf rekenen, maar doe het rekenwerk voor hen, op voorhand. Laat hen weten wat de investering is van tijd, energie, geld en bereken zelf voor hen hoeveel dat opbrengt aan tijd, energie en geld.

Tailor made

Organisaties die in een monopolie situatie zitten, zijn in de huidige economie schaarser dan een albino panda. Er uit springen is dus de boodschap. Ook op dit vlak zijn klanten steeds veeleisender geworden. Op maat geleverde oplossingen zijn een must! Denk hierbij zelf ook maar aan de eigenheid die jouw organisatie heeft en hoe zij deze uitstraalt of wil uitstralen. Klanten denken hier net hetzelfde over.

Het is natuurlijk niet zo dat wij geen bandproducten en dergelijke meer kunnen aanbieden. Het ligt hem eerder in de presentatie. Ondanks het feit dat iedereen graag designer kledij heeft, zal maar weinig volk dit ook echt aantrekken. H&M, C&A, WE,... ze zijn nog niet failliet...

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies