Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Een plan uittekenen, een evenement plannen of een sales strategie opstellen: je doet dit best volgens het alombekende SMART-principe. Ongetwijfeld al eens van gehoord en in het slechtste geval getattoeëerd op je brein en niet meer uit je geheugen te wissen. Echter is alles onderhevig aan verandering (evolutie). Ik heb altijd gedacht dat het SMART-principe de tand des tijds zou weerstaan, maar niets is minder waar. De laatste maanden merk ik een duidelijke verandering en een change of focus. Darwin zou het eens moeten uitzoeken, maar ik doe alvast een poging…
Sustainable
Op vlak van duurzaamheid en duurzame materialen zijn de eisen er zeker niet minder op geworden. Ook de huidige economische crisis zorgt er voor dat organisaties steeds vaker op zoek gaan naar materialen, producten en diensten die ‘duurzaam’ zijn. Langer leven en er langer mee kunnen omgaan (al dan niet in diezelfde hoedanigheid) is een vorm van besparing die kan tellen. Reken zelf maar uit; een bureaustoel van Ikea die je elk jaar verandert, of een bureaustoel die een aardige duit kost, maar ergonomische het beste in elkaar steekt en uit duurzame materialen is gebouwd zodat hij jaren mee gaat.
Duurzaam ondernemen is niet langer een modewoord, maar een welgekomen realiteit. Op vlak van milieu heeft Al Gore ons de ogen geopend – we hadden inderdaad een filmpje nodig om onze ogen te openen, maar soit. Steeds vaker komt het groene verhaal op het voorplan. Er is een groter moraliteitsbesef gekomen, en dat is maar goed ook! Wie met een groene aanpak komt heeft een streepje voor op de vervuiler. De emotie wordt aardig bespeeld. En het houdt niet op; chemicus Prof. Michael Braungart en architect William McDonaugh zijn op de proppen gekomen met het Cradle 2 Cradle principe (waste is food!) – (Boek ‘Cradle to Cradle’ (ISBN 9789055945771)).
Mock up
Geen loze of holle woorden meer. Mensen willen zién en voélen dat het werkt. Zij vertrouwen jou wel, maar geld is eenmaal schaarser geworden. De investeringen die uiteindelijk wel doorgaan, worden zorgvuldiger gewikt en gewogen. Je zal dus moeten bewijzen dat jouw aanbod werkt. Testers, referenties,… zijn wel welkom, maar niet meer voldoende.
Jouw aanbod dient eerst getest te worden in de organisatie zelf, met zijn eigenheid en mensen. Als het bewijst te werken, wordt tot de aanschaf over gegaan. Niet eerder. Je zal op sommige momenten reeds (een deel van) je aanbod moeten openleggen en uittesten op de klant zelf.