Vertrouwen in E-commerce groeit: 83% van de webwinkels verwacht 2-digit groei in 2012

Vorig artikel Volgend artikel

Vertrouwen in E-commerce groeit: 83% van de webwinkels verwacht 2-digit groei in 2012

Naar aanleiding van de E-shop Expo op 28 en 29 maart in Tour & Taxis stelde Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, de resultaten van de jaarlijkse studie over E-commerce in België voor. Zo blijkt dat 83% van de ondervraagden een 2-digit groei van hun omzet door online verkoop verwacht. BeCommerce stelde al een groei van 23,8% vast in de totale omzet van online transacties verwerkt door Belgische e-commercehandelaars in 2011 tegenover 2010.

Grote ‘traditionele’ retailers gaan nu voluit voor E-commerce 

Het aandeel van de online verkoop in de totale omzet van de ondervraagde bedrijven bedraagt 58,1% (t.o.v. 66,1% in 2010). Deze daling is te wijten aan de succesvolle doorgroei in de online verkoop van een groot aantal traditionele retailers zoals e5mode, Brantano, Kiabi, Decathlon, Delhaize, Pierre Marcolini,… die hun internetstrategie daadwerkelijk kracht bijzetten. Globaal is dit zéér goed nieuws omdat de markt van de ‘pure players’, bedrijven die enkel verkopen via internet, mooi aangevuld wordt met de gevestigde retailers wat zal leiden tot meer E-commerce. 

Verder blijkt dat de E-commerce in België zich vooral toespitst op de verkoop aan Belgische consumenten en dat dit aandeel exponentieel is toegenomen tegenover 2010: 66,7% van de totale online verkoop wordt gerealiseerd in België (tegenover 45,3% vorig jaar). Deze trend is deels te verklaren door de opmars van de traditionele food en non-food retailers die sterk nationaal actief zijn. Colruyt en Delhaize zijn sterke spelers op de Belgische markt, maar zijn minder actief in bijvoorbeeld Nederland.  

Debetkaarten in de lift als online betalingsmiddel

Als online betalingsmiddel blijven kredietkaarten zoals Visa en MasterCard bij de  pure-players de absolute koploper. 95% van de ondervraagde webwinkels biedt deze betalingsmogelijkheid aan. Maar het aanbieden van debetkaarten als betalingsmogelijkheid zit duidelijk in de lift: bij meer en meer pure  players kunnen klanten nu ook betalen met Bancontact/Mister Cash (81% in 2011 t.o.v. 65% in 2010).  

Koopgedrag van de E-consument  

Onafhankelijk van de betalingsmethode, koopt een meerderheid (55%) van de online consumenten voor een gemiddeld bedrag tussen 50 en 200 euro aan. 11% van de aankopen ligt zelfs boven de 500 euro (t.o.v. 5% in 2010). De consument raakt dus meer en meer vertrouwd met online kopen en betalen. In totaal worden er in 2012 zo’n 20 miljoen online transacties verwacht door de BeCommerceleden, waarbij het laatste jaarkwartaal beslissend zal zijn door onder meer de eindejaarsperiode.

De top 5 van productcategoriën die online worden aangekocht zijn Electronica (38%), Home & Garden (36%), Kleding & Fashion (34%), Entertainment (34%) en Hard & Software (28%). Uit het onderzoek blijkt verder dat het belang van vergelijkingssites afneemt met 33% in 2011 tegenover 53% in 2010. Dit is logisch aangezien de E-consument nu vertrouwd is met E-shops en Ebrands en dus vol vertrouwen zijn aankopen doet bij E-shop x of z.  

Logistiek : ‘the last mile’ 

Consumenten zijn veeleisend: goederen moeten online traceerbaar zijn of thuis geleverd worden in een bepaald tijdslot en de consument wil daar tijdig van verwittigd worden. Time slot delivery, bijvoorbeeld, wordt door driekwart van de respondenten nog steeds niet als mogelijkheid aangeboden: er is dus nog ruimte voor innovatieve logistieke oplossingen! 

Op de vraag hoe ze de bestelde producten bij de consument leveren, antwoordde 34% van de respondenten dat ze samenwerken met een privé-transportbedrijf, al dan niet aangevuld met de diensten van bpost. 

Nieuw! M-Commerce: explosieve groei verwacht in 2012-2013 

Momenteel is M-commerce, online verkoop via mobiele toepassingen slechts verantwoordelijk voor 2,6% van de totale omzet die door online verkoop wordt gegenereerd.  Momenteel geeft 15% van de respondenten aan Mobile commerce in te zetten om de consument te bereiken, terwijl de helft van de ondervraagden er in de toekomst mee aan de slag wil gaan. Het succes van de tablets is hier niet vreemd aan, waardoor vele BeCommerce-leden hun website ‘tabletvriendelijk’ maken. Er is dus nog heel wat groeipotentieel voor verkoop op afstand via mobiele toepassingen. 

 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies