Vrienden deleten is geen goed idee

Vorig artikel Volgend artikel

Vrienden deleten is geen goed idee

Burger King lanceerde deze maand een publiciteitscampagne waarbij Facebookers die hun vriendenlijst zouden inkrimpen  daarvoor hamburgers in ruil konden krijgen. Telkens je 10 vrienden schrapte deed de hamburgerketen je een Whopper cadeau. Toch kan je beter verstandig omgaan met het deleten van deze mensen op Facebook en Linkedin. Volgens  Mark Granovetter van de Stanford University zijn net deze mensen belangrijk wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan. Vooral de zogenaamde zwakke links kunnen je daarbij beter van pas komen dan je dichte netwerk van vrienden en kennissen . ‘De zwakkere linken vormen je venster op de wereld,' zegt hij in The Wall Street Journal. Hij raadt iedereen zelfs aan alle vriendschapsverzoeken te accepteren, of je ze kent of niet.

Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid vrienden die je al dan niet hebt, belangrijk is de kwaliteit van je profiel en de privacy die je zelf inbouwt. 'Ga er maar van uit dat alles wat je op het net zet, publiek wordt,' aldus Candice Choi in Business Week.

Zelfs indien uit recent onderzoek van Accountemps blijkt dat werkgevers duidelijk veel minder beroep doen op alternatieve online kanalen zoals websites met CV databases (21%), bedrijfsblogs (9%) en sociale netwerksites zoals LinkedIn (7%) om nieuwe werknemers te vinden, blijft het aangewezen om filters in te bouwen. Zo maak je bepaalde informatie toegangkelijk voor vrienden; andere voor meelezende toekomstige werkgevers.

Wie twijfelt vraagt zich best af of hij die informatie überhaupt op een cv zou zetten. Zelfs wie vrij zeker van zijn job is, is best wat terughoudend. Blogposts over ‘je vervelende werkdag' zijn nooit een goed idee.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies