Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Burger King lanceerde deze maand een publiciteitscampagne waarbij
Facebookers die hun vriendenlijst zouden inkrimpen daarvoor hamburgers
in ruil konden krijgen. Telkens je 10 vrienden schrapte deed de
hamburgerketen je een Whopper cadeau. Toch kan je beter verstandig
omgaan met het deleten van deze mensen op Facebook en Linkedin.
Volgens Mark Granovetter van de Stanford University zijn net deze mensen belangrijk wanneer je op zoek bent naar een nieuwe
baan. Vooral de zogenaamde zwakke links kunnen je daarbij beter van pas
komen dan je dichte netwerk van vrienden en kennissen . ‘De zwakkere linken vormen je venster op de wereld,’ zegt hij in The Wall Street Journal. Hij raadt iedereen zelfs aan alle
vriendschapsverzoeken te accepteren, of je ze kent of niet.
Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid vrienden die je al dan niet
hebt, belangrijk is de kwaliteit van je profiel en de privacy die je
zelf inbouwt. ‘Ga er maar van uit dat alles wat je op het net zet, publiek wordt,’ aldus Candice Choi in Business Week.
Zelfs indien uit recent onderzoek van Accountemps blijkt dat
werkgevers duidelijk veel minder beroep doen op alternatieve online
kanalen zoals websites met CV databases (21%), bedrijfsblogs (9%) en
sociale netwerksites zoals LinkedIn (7%) om nieuwe werknemers te
vinden, blijft het aangewezen om filters in te bouwen. Zo maak je
bepaalde informatie toegangkelijk voor vrienden; andere voor meelezende
toekomstige werkgevers.
Wie twijfelt vraagt zich best af of hij die informatie überhaupt op
een cv zou zetten. Zelfs wie vrij zeker van zijn job is, is best wat
terughoudend. Blogposts over ‘je vervelende werkdag’ zijn nooit een
goed idee.