Waarom een gps je nog de verkeerde weg opstuurt

Vorig artikel Volgend artikel

Waarom een gps je nog de verkeerde weg opstuurt

De introductie van de gps-navigatiesystemen (global positioning system) heeft het autorijden sterk vereenvoudigd, en ook aangenamer en veiliger gemaakt. Toch maken gps-toestellen nog fouten. Hier een aantal van de belangrijkste gebreken op een rij:

  1. Hoe sneller men rijdt, hoe meer de berekende positie achterop hinkt. Meestal is het verschil verwaarloosbaar, doch wie snel om een rond punt rijdt, krijgt meestal te horen dat ie de volgende afslag moet nemen wanneer hij daar al een tijd voorbij is.
  1. Een gps is net zo accuraat als de kaartgegevens die hij bezigt: wanneer die onvolledig of verouderd zijn kan het niet anders dan fout lopen. Gebruikers klagen dan ook vaak over het gebrekkig functioneren van de toestellen in stadskernen: wie in Londen met een TomTom-apparaat rondtoert kan nog steeds hopen naar Ashburton Grove of Emily Place onderweg te zijn. Beide plaatsen werden jaren geleden bij de bouw van FC Arsenal's Emirates Stadium met de grond gelijk gemaakt.
  2. Een gps maakt meestal geen onderscheid tussen een goed berijdbare weg en een gammele straat. Wie op het platteland reist wordt makkelijk door straten en landwegen geleid die zich enkel lenen voor 4x4-voertuigen en tractors.
  3. Een gps gaat er van uit dat de doorgaande weg de weg is die rechtdoor gaat, ongeacht de bestaande wegmarkeringen. Dit kan problemen veroorzaken wanneer de doorgaande weg naar rechts uitwijkt en de laterale weg rechtdoor gaat. Wie de doorgaande weg volgt zal worden aangemoedigd om rechts uit te wijken, ook wanneer dat niet nodig is. Ook het tegenovergestelde is waar: wie de laterale weg opwil zal waarschijnlijk niet te horen krijgen dat hij links af moet slaan.
  4. TomTom heeft een ingebouwde optie die toelaat snelwegen te vermijden, maar de optie om bij wijze van voorkeur motorwegen of zelfs hoofdwegen te gebruiken, ontbreekt. Aggresieve route-algoritmes zorgen ervoor dat gebruikers soms minutenlang het platteland worden ingestuurd om twee minuten reistijd te besparen. Met het daaraan verbonden gevaar voor reizigers, die eventueel een caravan of een trailer meesjouwen, wordt geen rekening gehouden; met chauffeurs in opleiding evenmin.

 [Bron: Financial Times]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies