Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De Super Bowl finale van zondag trok ruim 106 miljoen televisiekijkers. Meteen de hoogste kijkcijfers ooit in de Amerikaanse geschiedenis. Adverteerders betalen veel geld voor een plekje in de reclameblokken tijdens het hoogtepunt van het American football seizoen. En Google zorgde met een bestaand YouTube filmpje van een minuut voor een geniaal verrassingsoptreden.
Google adverteert zelden op tv, radio of in de gedrukte pers. Vorige lente zagen we al een aantal tv-spotjes ter promotie van hun internet browser Chrome. Maar dat het bedrijf dit nu tijdens prime time van de Amerikaanse sporthoogmis deed is opmerkelijk.
Parisian Love
Het onverwachte clipje begint met studeren in Parijs en eindigt met het vinden van de love of your life in de Franse hoofdstad met behulp van de zoekmachine Google.
Met een klassiek liefdesverhaal vertelt Google waarom ze anders zijn dan de concurrentie. Want weinigen kunnen immers zeggen dat zij een belangrijke rol in het leven van mensen spelen. En daarom denk ik dat deze stunt briljant was.
$6 miljoen voor 53 seconden
Google maakte geen reclame voor een nieuwe dienst of product maar toonde een eenvoudig en sober filmpje over zijn bekende zoekmachine. Hoe meer mensen Google gebruiken, hoe meer Google zijn andere diensten kan promoten.
Enerzijds was het voor Google zinvol om deze advertentie te richten op de hoofdpagina. Anderzijds vermoed ik dat niet iedereen dit een originele en verstandige investering van $6 miljoen vond voor een merk waarvan de naam al synoniem is met zoeken.
Laten we ook niet vergeten dat deze actie tevens bevestigt dat Google de toenemende aanwezigheid voelt van ondermeer Yahoo! en Bing. En dat is goed.