Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Dit is het 4de deel in een reeks van 6 blog posts over e-mailmarketing, n.a.v. van het IAB e-mailmarketing Cookbook
De technische spelregels op het vlak van e-mailmarketing zijn steeds in beweging. Toch geven we u graag enkele uitgangspunten en vuistregels mee waar u op technisch vlak op moet letten.
Beeldonderdukking wordt de norm
De meeste e-mailprogramma’s onderdrukken in het leesvenster (de preview pane) van de inbox standaard de beelden in HTML mails. Om uw lezers ervan te overtuigen de beelden te downloaden en/of meer aandacht aan uw bericht te spenderen, dient de weergave zonder afbeeldingen voldoende aantrekkelijk te zijn. Zorg ervoor dat uw lezers zonder scrollen meteen uw call-to-action kunnen zien en kunnen aanklikken.
What you see ain’t what you get
Elke e-mailclient (Outlook 2003, Outlook 2007, Hotmail, Gmail, Lotus Notes…) hanteert verschillende regels en richtlijnen op het vlak van codering. Ga daarom na welke e-mailclients voor uw lijst belangrijk zijn en test de weergave van uw campagnes in deze clients, met én zonder beelden. Er zijn meerdere tools op de markt waarmee u het e-mailclientgebruik voor uw lijst kan nagaan, bijvoorbeeld via http://fingerprintapp.com.
HTML voor e-mails versus HTML voor websites
HTML-codering voor e-mails is complexer dan voor websites. Ten zijn er veel meer populaire e-mailprogramma’s in verhouding tot het aantal populaire browsers (vb. Internet Explorer 6 en Mozilla Firefox 2). Ten tweede bieden de verschillende e-mailprogramma’s zelden dezelfde ondersteunding op vlak van opmaak en formattering. Zo kan de uniforme CSS-stijlverklaring (Cascading Style Sheets) op webpagina’s, via de <head> tag, niet toegepast worden bij e-mails omwille van weergaveproblemen en dienen stijlelementen daarom in de <body> tags gespecifieerd te worden.
Link door naar uw website
Scripts, bijlagen… Een heleboel elementen worden geblokkeerd, functioneren niet naar behoren of scheppen wantrouwen. Hoe kunt u dan toch formulieren laten invullen, presentaties doorsturen, video’s delen enzovoort? Heel eenvoudig. Link door naar een webpagina waar het materiaal bekeken of gedownload kan worden. U hoeft zich niet te beperken tot tekstlinks, u kunt bijvoorbeeld ook werken met screenshots werken van video’s of slides. Een bijkomend voordeel van het doorlinken is dat u meteen ook in staat bent om te meten wie op de link heeft geklikt en interesse toont!
Wil je starten met e-mailmarketing, maar weet je niet goed hoe het aan te pakken? Of ben je al een tijdje bezig, maar wil je inschatten of je wel goed bezig bent? Het IAB e-mailmarketing CookBook stuurt je alvast een paar stappen in de goede richting.
—————————————
Written by:
BLOG: www.onlinemarketingmanager.be
—————————————