Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Hoe komt het een start-up als Google vandaag het grootste mediabedrijf ter wereld is? Waarom niet Time Warner, The New York Times of CNN? Waarom werd Twitter niet geboren vanuit een traditionele telecommaatschappij en kregen de traditionele boekhandels Amazon niet klein? Kortom, hoe komt het dat grote bedrijven hun zaakjes op het internet niet voor mekaar krijgen vooraleer een start-up de sector monopoliseert?
In de negentiger jaren van vorige eeuw schreef Harvard professor
Clay Christensen daarover het boek ‘The Innovator’s Dilemma’. Kevin
Ryan (foto), de voormalige CEO van Doubleclick, dat in 2005 voor 1,1
miljard dollar werd verkocht aan Hellman and Friedman LLC en dat later
bij Google zou belanden voor een veelvoud van dat bedrag, weet het
antwoord op die vraag.
Hij ziet een combinatie van drie grote hindernissen waarmee de
marktleiders in elke sector worstelen om innovatieve start-ups op te
richten:
1. Ze willen hun bestaande markt en producten beschermen en nemen dus een defensieve houding aan.
2. Ze slagen er niet in de goede mensen te rekruteren. Ze kunnen
geen salarisstructuur creëren waarbij mensen minder verdienen, maar in
de winst kunnen delen of aandeelhouder kunnen worden, zonder de rest
van het bedrijf tegen de haren in te strijken. De echt goede mensen
maken andere keuzes. Die willen gewoon grof geld verdienen.
3. Ze worden in snelheid genomen omdat grote structuren op een
tragere manier worden gemanaged, met het vertrek van talent als logisch
gevolg.
De grote mediabedrijven, CNN, Time Warner, Bloomberg, de New York
Times Co, zijn er dan misschien wel in geslaagd om hun merken op het
internet te positioneren, ze zijn er nooit in geslaagd online iets
nieuws of innovatiefs te creëren. Enkel start-ups zijn daarin geslaagd.