Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Twee
maanden geleden lanceerde Google een pre-bèta versie van Google Caffeine: een complete
vernieuwing van Google’s zoektechniek dat nog relevantere resultaten moet tonen.
Aan het project is maandenlang in het grootste geheim gewerkt. Wat verandert er
en kan Google nog beter?
Welke verschuivingen?
Tijdens
de voorbije Search Engine Strategies in San José heeft Google een developer preview van zijn vernieuwde
zoekmachine online gezet. Het geheime project draagt de codenaam Caffeine en
steunt op de volgende basispijlers:
- Sneller zoekresultaten tonen (in seconden): een oude eis, maar brandend actueel
- Rankingsalgoritmes aanpassen met sterkere focus op zoekwoorden en -vragen om meer relevante informatie naar boven te halen: van SEO word je nooit werkloos
- Snel recent (realtime) nieuws brengen: dé toekomst van zoeken
- Indexeringssnelheid verhogen en volume vergroten: nog meer content … en meer, en meer
Kortom:
geen zware aanpassingen aan de user
interface, maar wél onder de motorkap door het herschrijven van een hele
blok broncode (software) over hoe Google content indexeert. Waar concurrent Bing
eerder de focus legt op de voorkant, werkt Google aan hetgeen waar het
uiteindelijk écht om draait: relevantie en kwaliteit van de zoekresultaten.
Google
vergelijkt bij monde van Matt Cutts de omvang van deze fundamentele aanpassing
met de ingrijpende schoonmaakactie van Google eind 2005, beter bekend als de Big
Daddy update.
Google leven is een bètaversie
Momenteel
verzamelt het Google team de eerste reacties van gebruikers om de prestaties
van het nieuwe Caffeine-systeem te verbeteren. Het is een herhaalde grap dat
Google’s producten altijd bètaversies blijven, maar ik denk dat dit Google’s
manier is om aan de buitenwereld te vragen: vertel ons hoe jij het wilt hebben.
Trouwens, advies krijg je door een nieuwe versie uit te proberen, niet?
Nieuwe uitdaging
Met
de nieuwe move bereidt Google zich
voor op het semantische web en een betere integratie met het sociale media
gebeuren. De verbeterde versie van Google’s zoekrobot, betekent volgens mij
weinig nieuws voor het vakgebied SEO. Het algoritme van Google is immers constant
onderhevig aan verandering. En ja, er heerst steeds een donkere wolk boven de wereld
van zoekmachine optimalisatie.
Het lijkt wel een Eddy Wally uitspraak, maar er zit dus niet alleen cafeïne in koffie en energiedrankjes, maar ook in een zoekmachine.
En mocht je nog nooit van Matt Cutts gehoord hebben, dan biedt zijn blog uitkomst.