Web Goes Mobile 5: Uitgevers moeten meer gaan denken in "time spent"

Vorig artikel Volgend artikel

Web Goes Mobile 5: Uitgevers moeten meer gaan denken in "time spent"

Exact een week geleden organiseerde MobileWeb (de Belgische specialist inzake mobiele toepassingen) de 5de editie van "Web Goes Mobile" in de Business Faculty te Brussel. Tijdens deze editie stonden tablets centraal, waarbij duidelijk werd dat uitgevers terug moeten naar hun basis: Het vertellen van een goed en origineel verhaal. Een succesvolle digitale strategie voor uitgevers is dan ook om te investeren in degelijke journalistiek.  

"Good journalism equals Good business"

Juan Señor is partner bij Innovation Media Consulting, dat vorige maand voor het vijfde achtereenvolgende jaar de ‘Europese Krant Van Het Jaar Award’ won in de categorie lokale kranten. Naast goede journalistiek is het van belang om platform-eigen content te creëren. Een krant of een magazine is een totaal ander medium dan het internet of een app. Elk medium vraagt om zijn eigen unieke aanpak.

Tablets en apps


Naast de iPad, waarvan we binnen een aantal maanden de tweede generatie verwachten, en de Galaxy Tab komen er in 2011 talloze tabletvarianten op de markt. De sterke opkomst van ‘comfortable en mobile computing’ biedt kansen voor nieuwe digitale titels en een mogelijk tweede leven voor bestaande kranten en magazines. De uitdaging voor uitgevers is om nieuwe, creatieve manieren te vinden om hun verhaal te vertellen.

Gebruikers hebben een hoog verwachtingspatroon van de content die ze op hun tablet consumeren. De gebruikerservaring weegt hierbij zwaarder dan de bekendheid van een merk of titel. Joris van Heukelom van Sanoma Digital is ervan overtuigd dat uitgeverijen niet alleen op zoek moeten gaan naar het vertalen van bestaande merken. ‘In Nederland wordt het internet met name gedomineerd door titels en spelers die daarvoor geen plek hadden in de klassieke media’. Hij verwacht dat meer dan de helft van het succes van multitouch devices zal komen uit nieuwe titels, merken en apps die niets te maken hebben met bestaande magazines en kranten. Uitgevers zullen zich dus opnieuw moeten bewijzen.

Meten van succes


Op een aantal uitzonderingen na is de gemiddelde rating van magazine of kranten app met 2.5 van 5 sterren ver beneden pijl. Veel uitgeverijen hebben in hun race naar de appstore te weinig nagedacht over de functie en inhoud van hun apps, de sociale features en de manier en tijdstippen waarop tabletgebruikers hun content consumeren. Maar hoe meten we nu of een app succesvol is? Joris van Heukelom ‘Succes moeten we niet afmeten of mensen alles lezen, want dat doen ze niet. We moeten het afmeten aan de hoeveelheid tijd die mensen met een product bezig zijn. Dat is een andere manier van denken. Als we ooit met digitale content publishing, buiten ‘search’ geld willen verdienen zullen we meer budgetten moeten weghalen bij televisie’. Om dat te bereiken moeten we meer gaan denken in ‘time spent’.

Tabletformule


Tablets worden gezien als een ‘high-quality content consumption experience’. Het vraagt om een nieuwe manier waarop premium content gepresenteerd wordt. Het platform is bij uitstek geschikt voor bijzondere infographics, unieke video, slideshows, fotojournalistiek, karikaturen, strips en kunst maar op een innovatieve manier. We hebben naast lezen, bekijken nu ook luisteren en ‘touch’. Een goede mix om mee te beginnen is de zogenaamde 70/20/10 formule. Dit houdt in dat 70% van de web- of printcontent automatisch geupload wordt naar de app, 20% is tablet specifieke content waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden en tot slot 10% terugkerende diensten zoals het weer, verkeer, aandelen etc afhankelijk van de soort app.

Van iPad naar iPay

‘Uitgevers moeten stoppen om waardevolle digitale content gratis weg te geven. Na 15 jaar is wel duidelijk dat het free-content businessmodel niet werkt. Gratis is heel erg duur’ aldus Juan Señor. De inkomstenstroom uit advertenties is in de meeste gevallen onvoldoende om de redactionele en operationele kosten van een uitgave te dekken. Het is daarom noodzakelijk om voor geselecteerde informatie geld te vragen. Informatie die op het internet gratis toegankelijk is kun je achteraf moeilijk achter een pay-wall plaatsen.

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor een app. De mogelijkheden liggen in speciale afgeschermde gedeeltes waarbinnen een verhaal verder uitgediept en in perspectief kan worden geplaatst. Denk hierbij aan antwoorden op het ‘hoe’,‘waarom’ en ‘wat volgt’. Uitgevers zullen dus strategisch moeten bepalen welke informatie ze op welk platform plaatsen en voor welk gedeelte moet worden betaald. Een multitouch device is een premium platform. Mensen zijn zeker bereid om te betalen zolang het maar unieke, informatieve en waardevolle content voor hen is. ‘People pay for passions’ volgens Juan Señor. Denk bijvoorbeeld aan de beste duiklocaties op de Galapagos eilanden of de meest betrouwbare bank om een hypotheek af te sluiten. Maar het kan ook een speciale app zijn over bijvoorbeeld een coureur uit de Formule1 of een voetbalclub. Waardevolle en unieke informatie waar goede journalistiek een vereiste is. We moeten werken naar een model waarbij geen advertentieruimtes maar lezersgroepen worden verkocht.

Toekomst: de crossmediale redactie


De prijscurve van microprocessors gaat in een rap tempo naar beneden. Recente onderzoeken voorspellen dat het in 2017 goedkoper zal zijn om digitaal ‘papier’ weg te geven dan drukwerk op echt papier. De opkomst van de tablets zal er echter niet voor zorgen dat papier gaat verdwijnen. Integendeel. Net als in het verleden bij de opkomst van de radio, televisie en het internet krijgt zo’n medium een andere functie. Dit zal ook zo zijn in het geval van papieren kranten en magazines. Het gevolg hiervan is dat redacties er in de toekomst anders uit zullen zien. Deze zullen veel meer vanuit een geïntegreerde en crossmediale visie worden samengesteld. Op elke 5 journalisten zal er minstens 1 developer werkzaam zijn. Om de nieuwe workflow voor tablets te optimaliseren zijn er andere mensen nodig 1: een newsfeed technicus, 2: een grafisch-technische ontwikkelaar en 3: een iPad of tablet editor.

Web goes Mobile seminar

Web goes Mobile is een jaarlijks terugkerend seminar die wordt georganiseerd door  MobileWeb, een Belgische specialist in mobiele oplossingen voor bedrijven. Dit jaar waren er o.a. lezingen van Juan Señor, partner van Innovation Media Consulting, Joris van Heukelom, directeur Digital Publishing van Sanoma Digital en Steve Wing, hoofd van de afdeling digitale marketing bij The Guardian.

De algemene mening van de sprekers tijdens het Web goes Mobile congres is om het nieuwe tabletplatform te omarmen. Er zijn legio kansen en er is een duidelijk businessmodel. Ga daarmee aan de slag, maar doe het vanuit een innoverende visie.

[Via Jasper Suijten]

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies