Wees "social" bij presentaties

Vorig artikel Volgend artikel

Wees "social" bij presentaties

Na een dag de ene presentatie na de andere overleefd te hebben, misschien toch nog's een aantal tips... . Ik ga de alom gekende (doch weinig toegepaste) regels voor goede presentaties niet nog’s herhalen, maar er zijn ook veel “social” technieken die je kan toepassen om de waarde van je presentatie te doen stijgen. Heel kort samengevat : deel en converseer met je publiek.

Share met je publiek

Share je presentatie en gooi je presentatie op je website of op slideshare, en niet alleen voor de aanwezigen. Houd er wel rekening mee dat als je een presentatie deelt via het web, dat de presentatie begrijpbaar moet zijn zonder uitleg.

Share je kennis en ervaring met je publiek. Biedt tijdens een presentatie al meerwaarde, en zeg niet gewoon hoe fantastisch je wel bent als consultant, of hoe fantastisch je product is... . Wees social en deel je ervaringen. Ervaringen zijn verhalen en die horen we graag.

Share eender wat met je publiek dat voor hen mogelijk een meerwaarde zou kunnen zijn, en zet de conversatie verder. Bvb. biedt je publiek een interessante whitepaper of handleiding aan in ruil voor een business card. Je verstuurt het document een paar dagen later en je kan in het beste geval de conversatie verder zetten. Beschouw het zakenkaartje als een “Vind ik leuk”.

Converseer met je publiek

Dit is beduidend moeilijker dan het sharen, en soms begint de conversatie al voor de eigenlijke presentatie. Afhankelijk van waar en wanneer de presentatie is gepland kan je social media gebruiken om je publiek al nieuwsgierig te maken. Zeker voor webinars, of eigen seminaries, zijn social media bijna onontbeerlijk geworden.

Er wordt wel eens gezegd dat een presentatie een verhaal moet zijn, en niet een opeenvolging van losse flodders. Als je een verhaal vertelt start je sowieso een conversatie met de geïnteresseerden, weliswaar figuurlijk. En deze conversatie heb je grotendeels zelf in de hand ! Deel je kennis en ervaring, gebruik materiaal dat aanspreekt, en de conversatie begint vanzelf.

Je kan dan proberen om de conversatie uit te breiden en letterlijk met het publiek beginnen te praten, maar dat is en blijft een moeilijke opdracht. Je kan gewoon vragen stellen om dan waarschijnlijk geen antwoord te krijgen, maar er zijn nog andere manieren. Zo zijn er tools om in real-time een bevraging te doen bij het publiek via gsm, heel leuk en gratis voor het publiek.

En er is uiteraard de ultieme conversation starter (of stopper), de backchannel, voor wie durft. De backchannel zijn de tweets over jouw presentatie tijdens jouw presentatie en die kan je dus in real time tonen. Hoe ga jij om met “Hoe lang duurt dit nog ?”, “Zzzzzz” en “Kan er nog meer tekst op die slide” ? Het hoeft natuurlijk niet negatief te zijn. Bekijk de backchannel eerder als een laagdrempelige manier om je publiek te betrekken.

Samengevat : pas de technieken van social media ook toe bij presentaties en je presentatie zal vanzelf een stuk beter worden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies