Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Na een dag de ene presentatie na de andere overleefd te hebben, misschien toch nog’s een aantal tips… . Ik ga de alom
gekende (doch weinig toegepaste) regels voor goede presentaties niet nog’s
herhalen, maar er zijn ook veel “social” technieken die je kan toepassen om de
waarde van je presentatie te doen stijgen. Heel kort samengevat : deel en
converseer met je publiek.
Share met je
publiek
Share je
presentatie en gooi je presentatie op je website of op slideshare, en niet
alleen voor de aanwezigen. Houd er wel rekening mee dat als je een presentatie
deelt via het web, dat de presentatie begrijpbaar moet zijn zonder uitleg.
Share je kennis en
ervaring met je publiek. Biedt tijdens een presentatie al meerwaarde, en zeg
niet gewoon hoe fantastisch je wel bent als consultant, of hoe fantastisch je
product is… . Wees social en deel je ervaringen. Ervaringen zijn verhalen en
die horen we graag.
Share eender wat
met je publiek dat voor hen mogelijk een meerwaarde zou kunnen zijn, en zet de
conversatie verder. Bvb. biedt je publiek een interessante whitepaper of
handleiding aan in ruil voor een business card. Je verstuurt het document een
paar dagen later en je kan in het beste geval de conversatie verder zetten.
Beschouw het zakenkaartje als een “Vind ik leuk”.
Converseer met je
publiek
Dit is beduidend moeilijker dan het sharen, en soms
begint de conversatie al voor de eigenlijke presentatie. Afhankelijk van waar
en wanneer de presentatie is gepland kan je social media gebruiken om je
publiek al nieuwsgierig te maken. Zeker voor webinars, of eigen seminaries, zijn
social media bijna onontbeerlijk geworden.
Er wordt wel eens
gezegd dat een presentatie een verhaal moet zijn, en niet een opeenvolging van
losse flodders. Als je een verhaal vertelt start je sowieso een conversatie
met de geïnteresseerden, weliswaar figuurlijk. En deze conversatie heb je grotendeels zelf in de hand ! Deel je kennis en ervaring, gebruik materiaal dat aanspreekt, en de conversatie begint
vanzelf.
Je kan dan proberen
om de conversatie uit te breiden en letterlijk met het publiek beginnen te praten,
maar dat is en blijft een moeilijke opdracht. Je kan gewoon vragen stellen om
dan waarschijnlijk geen antwoord te krijgen, maar er zijn nog andere manieren.
Zo zijn er tools om in real-time een bevraging te doen bij het
publiek via gsm, heel leuk en gratis voor het publiek.
En er is uiteraard de
ultieme conversation starter (of stopper), de backchannel, voor wie durft. De backchannel zijn de tweets over jouw presentatie tijdens jouw presentatie en die kan je dus in real time tonen. Hoe ga
jij om met “Hoe lang duurt dit nog ?”, “Zzzzzz” en “Kan er nog meer tekst op die
slide” ? Het hoeft natuurlijk niet negatief te zijn. Bekijk de backchannel eerder als een laagdrempelige manier om je publiek te betrekken.
Samengevat : pas
de technieken van social media ook toe bij presentaties en je presentatie zal
vanzelf een stuk beter worden.