Algemeen10.07.2008

Werknemers moeten kennis delen om op de hoogte te blijven


Werknemers moeten kennis delen om op de hoogte te blijven

Door
de grote stroom aan informatie op ieder willekeurig vakgebied zijn
werknemers gedwongen een expertgebied te kiezen. Om van ontwikkelingen
op de hoogte te blijven zonder daar te veel tijd aan te hoeven
besteden, delen mensen steeds meer kennis met collega`s, vrienden en
bekenden.

Het delen van kennis gebeurt vaak online, bijvoorbeeld op portals of
groepsblogs of in virtuele teams. Hugo Peters van ING Nederland denkt
dat ING binnenkort niet meer alleen gebruik zal maken van e-mail om
digitaal te communiceren, maar ook van een chatfunctie. Verder wil men
gebruik maken van webconferenties en een community op LinkedIn. ING
besteedt in zijn strategie speciaal aandacht aan de manier waarop
medewerkers met kennisdeling omgaan.

Volgens Peters zorgen nieuwe communicatiemethoden voor
tijdsbesparing. Hij vindt het echter van groot belang dat er een
minimum aantal contacturen blijft, zodat collega`s met elkaar blijven
praten. Op de werkvloer ziet hij dat werknemers nog voornamelijk
persoonlijk contact zoeken wanneer zij willen overleggen. Maar bij het
vinden van een deskundige op een bepaald gebied kost dat nog te veel
tijd. Daarvoor zou men op zoek kunnen gaan naar een technologische
oplossing. (foto)

[Bron : Personeelbeleid]