Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Tien
jaar geleden kloeg zowat iedereen over de prijs van telefoongesprekken
die vanuit hotelkamers werden gevoerd.
Uiteindelijk zou de gsm deze
discussie doen verstommen, want niet één reiziger zou er vandaag nog
maar aan denken om de telefoon in zijn hotelkamer te gebruiken, ware
het niet om room service te bestellen.
Maar ondertussen heeft de
telefoon plaats gemaakt voor een nieuw debat: waarom rekenen sommige
hotels (vaak astronomische) bedragen aan voor het gebruik van internet
en andere niet? In Londen bijvoorbeeld is een tarief van 1 Brits Pond
per minuut eerder regel dan uitzondering voor wie even het internet op
wil.
Gratis internet voor zakenreizigers is ondertussen wel standaard
geworden in hotelketens die op een zakelijk publiek mikken. Wie deze
diensten betalend maakt, prijst zichzelf uit de markt. Gasten hebben
het nodig om te werken en vinden het leuk voor ontspanning.
Maar wanneer je de duurdere hotels bezoekt, wordt internet afgerekend à la carte.
Dat is het geval voor de Hilton hotels, de Conrad hotels en andere
soortgelijke luxeverblijven. Grote hotelketens hanteren meestal het
volgende principe: in hun goedkopere hotels is internet gratis, in de
duurdere ketens, waar minder zakenlui en meer toeristen komen, moet
worden betaald.
Het probleem met betalend internet is dat de dienst al snel als een
profit center wordt beschouwd. Net als telefoongesprekken vroeger een
prijsetiket maal tien kregen opgeplakt, kost de toegang tot internet al
gauw tientallen euros. Sommigen hebben daar weinig moeite mee: ‘wanneer
het gratis is en het werkt niet mag je niet klagen, maar wanneer je
moet betalen en het werkt niet zal ik moord en brand schreeuwen,’
aldus een reiziger. Verder is het onacceptabel dat sommige hotels voor
een nacht internettoegang meer in rekening brengen dan wat je thuis
voor een maandabonnement betaalt.
Hoteluitbaters zien dat net even anders. ‘Steeds meer gasten downloaden films, spelletjes en doen videoconferenties; de bandbreedte wordt dus wel volledig gebruikt.’
Wat is de conclusie? Wel, wie vindt dat gratis internet een deel van
zijn hotelpakket moet zijn, verblijft best in hotels die gratis
internet aanbieden. Wie in meer luxueuze hotels wil verblijven, moet de
hoge internetkosten er maar bijnemen.
Ander oplossingen zijn de free-hotspotsites die vandaag in horecagelegenheden in de meeste Europese steden te
vinden zijn en waar na het bekijken van de verplichte
reclameboodschappen je gewoon aan de slag kan.