Na een succesvolle 5de editie van Digital Marketing First te Tour & Taxis vonden 's avonds de inmiddels 4de MIXX Awards plaats! De MIXX Awards zetten de creativiteit en de strategie van reclamecampagnes alsook de selectie van de media in de kijker en werd voorafgegaan door een ludieke videoclip die het Brusselse topbureau Emakina dezelfde dag met talrijke bekende koppen draaide.
Naar jaarlijkse gewoonte worden de MIXX Awards jury voorgezeten door de winnaar van de Lifetime Achievement award van de voorgaande editie: Brice Leblévennec (Chief Visionary Officer, Emakina). Het IAB zorgde ervoor dat hij werd bijgestaan door professionelen uit de adverteerders-, media agency, creative agency, regie- en uitgeverswereld.
De jury bestond dit jaar uit Karel Demeester (Senior Brand Manager & Head of Interactive Marketing, Coca-Cola), Dirk Schyvinck (Head External Communications, Dexia), Jef Vandecruys (Global Project Leader Digital connection, Ab-Inbev), Philippe Van Helshoecht (Digital Director, Space), Siska Truyman (Digital Team Manager, OMD), Katelijne Van Loo (General Manager, Walking Men), Patrick Steinfort (Managing Director, Hi-Media Belgium) en Mieke Berendsen (Lid van het Directiecomité, Concentra).
De winnaars:
Brand awareness:
-
Goud: "London Virus" (Eurostar - TBWA/ Cherry and Cake)
- Zilver: "Oven roasted nuts" (Pepsico/Duyvis - Nascom)
- Brons: "The Blow Job" (Ché - Duval Guillaume Antwerp/Modem)
Direct Response:
- Zilver: "Yunomi" (Unilever – Emakina)
-
Brons: "The Virtual Open Door Days" (Mercedes-Benz - VVL BBDO)
Mercedes koos voor het internet en de nieuwe technologieën om het merk te promoten met een virtueel platform dat de klassieke showroom moest vervangen. Het idee nam de vorm aan met de "Virtual Open Door Days", die een combinatie zijn van 3D technologieën en augmented reality. Resultaat: Een wagen die men "in de hand" kon houden, en naar eigen smaak kon aanpassen. Via pers, radio en banners werden leads gegenereerd (170.000 bezoeken in één maand tijd), maar bovenal: de verkoop steeg tijdens de campagne met 200%!
Best Brand/Product Launch:
- Goud: "Axa brings print ad to life" (AXA - Duval Guillaume Antwerp/Modem)
Op BelgianCowboys hadden we het eind september al over de leuke AXA-campagne waarbij de reclameboodschap een surrealistisch ongeval toonde en lezers uitnodigde uit om hun iPhone op de advertentie te leggen om te weten wat er echt gebeurde. De reclame was op de iPhone te bekijken, via een call-to-action die de gebruiker aanspoorde om de app te downloaden. Bij de campagne in de "pers" werd de boodschap verspreid via banners, sociale media en blogs. Op de eerste dag van de campagne was de iPhone app van Axa de meest gedownloade "marketing" app geworden van het moment, terwijl honderden blogs de info over alle uithoeken van de wereld verspreid hadden. In amper twee dagen tijd hadden meer dan 700 iPhone gebruikers de reclame bekeken, terwijl tegelijkertijd een 6.500 personen die geen iPhone hadden het filmpje bekeken en de app ontdekten op de microsite.
- Brons: "Online Newsreaders" (Vandaag.be - Duval Guillaume Brussels)
Agency of the year:
Duval Guillaume Antwerp/Modem
Most Innovative Award:
Duval Guillaume: "AXA brings print ad to life"
Special Jury Award:
Boondoggle: "Share avec ton grand-père"
voor VOO.
Advertiser of the year:
Unilever
Lifetime Achievement:
Hugues Rey (CEO Havas Digital Belgium)
Conclusie
Al bij al wederom een geslaagde Digital Marketing First en Mixx Awards, doch snap ik niet waarom er voor +3000 aanwezigen slechts één draadloze internetverbinding beschikbaar was, die - bij momenten - even snel leek als mijn eerste WAP gsm toestel een eeuwigheid geleden, als je al verbinding kon krijgen. De Foursquare Superswarm (+250 check-ins) die standhouder The Creative Stores wou bereiken, viel hierbij mogelijk in het water.
Verder was te betreuren dat BelgianCowboys als mediapartner deze editie geen toegang had tot de VIP ruimte, terwijl dit vorig jaar via "DutchCowboys" geen enkel probleem was en het avonddiner werd ontsierd door glazen (rauwe) aardappelen. Ondanks deze spijtige elementen, kijk ik alvast vol enthousiasme uit naar Digital Marketing First en de Mixx Awards 2011!

De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be