Algemeen27.04.2009

YouTube & co: slachtoffers van eigen populariteit


YouTube & co:  slachtoffers van eigen populariteit

Sociale
media als Facebook en YouTube kijken met lede ogen aan hoe hun bereik
in nieuwe economieën als Indië, Brazilië en Turkije snel toeneemt. Deze
op het eerste oog gunstige evolutie hypothekeert in steeds grotere mate
de winstgevendheid van deze netwerken omdat de kosten om in die landen
operationeel te zijn gigantisch zijn vergeleken met de kosten in de
ontwikkelde landen. Een gelimiteerde breedbandinfrastructuur vergt zeer
hoge serverkosten om de diensten op niveau te houden. Het is ook in die
landen dat publiciteit de minste kansen maakt om resultaten op te
leveren, gewoonweg omdat de prijzen er te laag zijn.

De Web 2.0-generatie die geloofde in een model waarbij bezoekers
gratis content kunnen raadplegen en de advertenties de kosten betalen,
kwam bedrogen uit. Van de 1,6 miljard mensen die internettoegang
hebben, zijn 800 miljoen gewoon niet interessant genoeg voor
internetadverteerders.

Deze evolutie wordt door insiders de ‘International Paradox’ genoemd
en bedreigt het idealisme van internetentrepreneurs die hoopten de
wereld te verenigen in één enkel online werelddorp, maar nu moeten
toegeven dat het businessmodel dat aan deze visie werd gekopppeld
dodelijk blijkt.

Veoh, een video-sharing site die opereert vanuit San Diego in
Californië, blokkeerde vorig jaar de toegang tot de site voor bezoekers
uit Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Oost-Europa omdat de financiële
vooruitzichten er zo goed als onbestaande en de kosten om de video’s
operationeel te houden te hoog zijn. ‘Deze mensen vreten
bandbreedte, want ze lijken wel de ganse dag video’s te bekijken. Ik
geloof in vrije en open communicatie, maar dit is niet langer houdbaar,
‘ zei Veoh CEO Dmitry Shapiro toen.

MySpace experimenteert in die landen ondertussen met een minder
kwalitatieve ‘light’-versie van haar website, die de kosten kan
beperken omdat ze minder bandbreedte vereist. Vorige maand raakte
bekend dat YouTube dit jaar 470 miljoen dollar zou verliezen om al zijn video’s in die landen beschikbaar te maken. De
Google-dochter heeft onderstussen zijn strategie aangepast en is
geswitcht van een model waarbij expansie voorop stond naar een model
waarbij geld maken op de eerste plaats komt. Ook Facebook bekijkt of de
kwaliteit van video’s en foto’s in die landen kan worden verlaagd, om
kosten te drukken. 70% van de 200 miljoen gebruikers die Facebook telt,
komt van buiten de VS. Maandelijks worden 850 miljoen foto’s en 8
miljoenvideo’s op de site geüploaded.

[Gebaseerd op: New York Times]