Zoekmachine-marketeers weinig off-line actief

Vorig artikel Volgend artikel

Zoekmachine-marketeers weinig off-line actief

Amper 55 procent van de zoekmachine-marketeers combineert zijn acties met minstens één offline marketingkanaal. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau JupiterResearch. Meestal wordt zoekmachine-marketing gecombineerd met direct mail (34 procent), gevolgd door reclame in kranten en magazines (29 procent), televisie (12 procent) en radio (12 procent). Marketeers vergeten daarbij volgens de onderzoekers aandacht te besteden aan media die de consumenten naar de zoekmarketing brengen.

"Uit eerder onderzoek is gebleken dat 67 procent van alle gebruikers van zoekmachines zijn aangebracht door een offline kanaal, waarvan 37 procent door televisie," stippen de onderzoekers aan. "Bovendien blijkt dat 39 procent van deze groep uiteindelijk een aankoop doet bij het bedrijf dat hen tot de zoekopdracht aanzette. Maar de voordelen van de integratie tussen zoekmachine-marketing en offline campagnes zijn bij vele marketeers duidelijk nog niet doorgedrongen. Er duidelijk nog een grote kloof tussen de strategie van de zoekmachine-marketeers en het zoekgedrag van de consument."

"Het gebrek aan integratie wordt volgens de marketeers in eerste instantie geweten aan budgetbeperkingen (19 procent) en personeelsgebrek (15 procent)," stellen de onderzoekers. Daarnaast zegt 13 procent integratie tussen de verschillende kanalen nooit overwogen te hebben, terwijl 11 procent naar beslissingen van de hogere bedrijfskaders verwijst en 11 procent aanvoert dat zoekmachine-marketing en offline kanalen door verschillende afdelingen binnen het bedrijf worden beheerd.

Verder blijkt dat bij het optimaliseren van zoekmachine-marketing vooral gebruik gemaakt wordt van beelden (58 procent), meer dan van persberichten (32 procent) of video's (20 procent). Gebruikers van zoekmachines blijken volgens de onderzoekers echter het grootste belang te hechten aan nieuws (36 procent), gevolgd door beelden (31 procent) en video (17 procent). Zoekmachine-marketeers vermelden meestal het internetadres van het bedrijf (84 procent) en de bedrijfsnaam (66 procent) in offline campagnes. Maar slechts 26 procent van de marketeers gebruikt in offline campages ook dezelfde keywords.

[Managing21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies