Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Amper 55 procent van de zoekmachine-marketeers combineert zijn acties
met minstens één offline marketingkanaal. Dat blijkt uit een onderzoek
van het bureau JupiterResearch. Meestal wordt zoekmachine-marketing
gecombineerd met direct mail (34 procent), gevolgd door reclame in
kranten en magazines (29 procent), televisie (12 procent) en radio (12
procent). Marketeers vergeten daarbij volgens de onderzoekers aandacht
te besteden aan media die de consumenten naar de zoekmarketing brengen.
“Uit
eerder onderzoek is gebleken dat 67 procent van alle gebruikers van
zoekmachines zijn aangebracht door een offline kanaal, waarvan 37
procent door televisie,” stippen de onderzoekers aan. “Bovendien blijkt
dat 39 procent van deze groep uiteindelijk een aankoop doet bij het
bedrijf dat hen tot de zoekopdracht aanzette. Maar de voordelen van de
integratie tussen zoekmachine-marketing en offline campagnes zijn bij
vele marketeers duidelijk nog niet doorgedrongen. Er duidelijk nog een
grote kloof tussen de strategie van de zoekmachine-marketeers en het
zoekgedrag van de consument.”
“Het gebrek aan integratie wordt
volgens de marketeers in eerste instantie geweten aan budgetbeperkingen
(19 procent) en personeelsgebrek (15 procent),” stellen de
onderzoekers. Daarnaast zegt 13 procent integratie tussen de
verschillende kanalen nooit overwogen te hebben, terwijl 11 procent
naar beslissingen van de hogere bedrijfskaders verwijst en 11 procent
aanvoert dat zoekmachine-marketing en offline kanalen door
verschillende afdelingen binnen het bedrijf worden beheerd.
Verder
blijkt dat bij het optimaliseren van zoekmachine-marketing vooral
gebruik gemaakt wordt van beelden (58 procent), meer dan van
persberichten (32 procent) of video’s (20 procent). Gebruikers van
zoekmachines blijken volgens de onderzoekers echter het grootste belang
te hechten aan nieuws (36 procent), gevolgd door beelden (31 procent)
en video (17 procent). Zoekmachine-marketeers vermelden meestal het
internetadres van het bedrijf (84 procent) en de bedrijfsnaam (66
procent) in offline campagnes. Maar slechts 26 procent van de
marketeers gebruikt in offline campages ook dezelfde keywords.
[Managing21]