Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De term
die Google gekozen heeft voor haar tool die de meest gezochte woorden
weergeeft, Zeitgeist, is echt goed gekozen, want deze zoekwoorden geven echt de
tijdgeest weer. Dat blijkt overduidelijk uit het verslag dat Google zopas
bekend maakte over het online zoekgedrag van de Belgen. Omdat Google nu al meer
dan een jaar specifiek voor België bijhoudt via Insights for Search hoeveel
zoekopdrachten er uitgevoerd worden naar een bepaald trefwoord, en dit cijfer
vergelijkt met het totaal aantal zoekopdrachten, kan er nu een vergelijking
gemaakt worden tussen december 2007 en december 2008.
Om te beginnen: voor wie
het nog niet wist – het is crisis! Zoekopdrachten naar het woord ‘crisis’
stegen met 132% in het Nederlandstalige gedeelte van ons land. En die crisis
berokkent ons stress, want daarnaar werd 19% meer gezocht dan in 2007. Online
kopen doen we nog wel, maar dan gaan we op zoek naar solden. Dat woord steeg
met 14%, terwijl ‘shopping’ met 7% daalde. En om rond te komen hebben we
blijkbaar leningen nodig, want dat woord steeg met 58%.
Al dat gepieker gaat
ten koste van onze ontspanning, want er werd 27% minder gezocht naar muziek, en
19% minder naar MP3. Zijn er eigenlijk
veel verschillen tussen de zoekopdrachten tussen Nederlandstalig en Franstalig
België? Blijkbaar wel. De Vlamingen blijken meer geïnteresseerd in de politiek
dan de Franstalige Belgen: zij zochten 57% meer naar minister, tegen 7% meer
bij de Franstaligen.
Blijkbaar heeft de Belg, met de Franstaligen op kop, zijn
buik vol van de politiek: er werd 16% minder gezocht naar ‘regering’ bij
Franstaligen, terwijl de Vlamingen iets minder hun politieke degout lieten
merken (-6%). Wie zelf eens bepaalde termen wil opzoeken, moet eens naar onderstaand
adres surfen. Daar kan je een bepaald trefwoord ingeven, een regio kiezen, en
een periode (de laatste 12 maanden bijvoorbeeld). Dan zie je de evolutie over
deze periode. Geef je bijvoorbeeld “Dendermonde” in, dan zie je dat
dit trefwoord piekte in januari, naar aanleiding van de dramatische
gebeurtenissen in de kinderkribbe aldaar. Fortis piekte dan weer in
september/oktober.
Een ongelooflijk
knappe tool, voer voor analisten!
[Bron: Netties.be]