Bowler introduceert de straatversie van hun rallymonster: de EXR S.

Vorig artikel Volgend artikel

Bowler EXR S Bowler is misschien niet erg bekend bij het grote publiek, maar wie sporadisch naar TopGear kijkt, heeft er vast al eentje zien passeren. Bowler bouwt zijn extreme rallywagens op basis van bestaande Land & Range Rovers; initiëel op basis van de defender, de laatste jaren op basis van de Range Rover Sport. De wagens worden tot in het extreme aangepast en meestal zijn het enkel een paar styling-cues die nog verwijzen naar hun vroegere Land Rover bestaan. Bowler windt er geen doekjes om, hun bedrijfsdoelstelling is 'the production of racing & high performance all terrain vehicles', en sinds half 2012 werken ze officieel samen met Land Rover, waardoor Bowler meer toegang krijgt tot onderdelen en technologie. Bowler & Land Rover werken samen Tot voor kort bouwde Bowler enkel rally-spec offroad bolides, die niet altijd even straatwaardig werden geacht; spartaans, performant en ruw-aan-de-randjes. Hier komt verandering in met de lancering van de Bowler EXR S. De EXR S is gebaseerd op de Range Rover Sport, en komt - in tegenstelling tot de andere Bowler-modellen, met een volledig interieur, climate control en 'entertainment', al kan je er vanuit gaan dat de wagen zelf genoeg entertainment biedt. Met een 5.0 liter V8 van (begrensde) 517PK , een koppel van 620 nm en continue vierwielaandrijving zijn er weinig situaties waar je je met dit offroad monster niet uit redt. De standaard uitrusting omvat: twee competitie sportzetel in leder, een rolkooi, permanente vierwielaandrijving (50/50 split), een lage ratio transfer versnellingbak voor het betere offroad werk. Al dat moois resulteert in verschroeiend prestaties: 4,6 seconden tot aan 100kmph en een gelimiteerde topsnelheid van 250 kmph op de weg, in het terrain hangt de topsnelheid waarschijnlijk meer af van het lef van de piloot. Bowler EXR S Met een prijskaartje van 186.000 GBP voor een basis EXR S, is de exclusiviteit wel gegarandeerd. Chris Harris, een auto-journalist van EVO-faam, reed er eentje op een privé-circuit, en was danig onder de indruk. Hieronder zijn verslag.

Bruno de Regge

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies