​Hoe groen is een elektrische auto nu daadwerkelijk?

​Hoe groen is een elektrische auto nu daadwerkelijk?

Vorig artikel Volgend artikel

Groen is niet alleen een frisse kleur, groen staat ook voor ‘milieuvriendelijk’. Een veelomvattend woord, waarmee elektrische auto’s vaak worden aangeprezen door overheden en milieuorganisaties. Maar hoe groen is zo’n elektrische auto nou echt? We zochten het uit.

Volgens klimaatexperts is de uitstoot van CO2 een van de belangrijkste oorzaken van klimaatverandering. België is dan misschien een klein land, maar relatief gezien produceren we behoorlijk wat CO2 , zelfs meer dan het Europese gemiddelde. Ongeveer 10% van deze CO2 komt in de lucht via de uitlaatgassen van brandstofwagens. Door de lagere CO2-uitstoot van elektrische wagens zou de CO2-uitstoot via uitlaatgassen dus verminderd kunnen worden.

Hoe bepalen we hoe groen een elektrische auto is?

Om te bepalen hoe groen een elektrische auto is, moeten wij kijken naar de uitstoot tijdens het gebruik van de wagen en de uitstoot tijdens de productie. Eerst maar eens kijken naar de uitstoot die tijdens het rijden ontstaat. In België stoot een elektrische wagen per kilometer 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan een klassieke wagen die op brandstof rijdt. Uit een studie van de VUB blijkt dat wanneer de wagen alleen met groene energie wordt opgeladen, de CO2uitstoot per kilometer zelfs 15 keer minder is! Door deze lagere uitstoot komt er minder CO2in de atmosfeer terecht en dat is gunstig voor het milieu. Bovendien komen er ook minder stikstofoxiden in de lucht en stoot de elektrische auto minder fijnstof uit. Dit is een belangrijk onderdeel van het groene imago waarmee elektrische wagens worden aangeprezen.

Groene wagen, groene productie?

Maar hoe zit het met de productie van de elektrische wagen? Is die ook zo groen als we denken? Wanneer is een elektrische wagen groener dan een brandstofauto? Daar is nogal wat discussie over. Zo deed in 2019 het onderzoek van de professor Damien Ernst van de Universiteit van Luik naar het omslagpunt van een elektrische auto behoorlijk wat stof opwaaien. In dit onderzoek werd o.a. berekend vanaf welke kilometerstand een elektrische wagen milieuvriendelijker is dan een brandstofwagen. Volgens de Luikse professor lag dit omslagpunt bij ongeveer 700.000 kilometer, als de auto vooral werd opgeladen met niet-hernieuwbare energie. Iets wat in ons land best een realistisch uitgangspunt is. Zijn onderzoek kon echter rekenen op veel kritiek uit het buitenland. De belangrijkste kritiekpunten waren:

  • De gebruikte gemiddelden waren te algemeen genomen.
  • In de vergelijking was geen rekening gehouden met de CO2 uitstoot die ontstaat bij de productie van benzine.

Er lijkt meer steun te zijn voor een omslagpunt wat ergens tussen de 30.000 en 50.000 kilometer ligt. Na dit omslagpunt is de elektrische wagen groener dan een brandstofwagen. Het omslagpunt is een belangrijk gegeven, omdat je hiermee kunt bepalen wanneer het voor jou zinvol is om over te stappen op elektrisch rijden. Rijd je jaarlijks veel kilometers, dan heb je dit omslagpunt al binnen een paar jaar bereikt. Maak je weinig kilometers, dan duurt dat langer.

Een elektrische auto stoot een leven lang CO2 uit

Als we willen bepalen hoe groen een elektrische wagen echt is, dan zullen we ook de milieubelasting van de productie onder de loep moeten nemen. En deze vergelijken met de milieubelasting van de productie van brandstofwagens. Anders vergelijken we appels met peren.

Een elektrische wagen stoot zijn leven lang CO2 uit. Dat begint bij de fabricage, daarna de levering en vervolgens tijdens het gebruik van de auto. Denk bijvoorbeeld aan de vervanging van onderdelen, zoals de sterk milieubelastende accu. Het Nederlandse kennisinstituut TNO becijferde dat de gemiddelde elektrische auto tot 35% minder CO35% minder CO2 uitstoot dan een auto met een verbrandingsmotor. In dit getal zijn de CO2- en vervuilende emissies die worden uitgestoten bij de productie van de wagen, de accu’s én de elektriciteit en brandstoffen meegenomen. Al zou je de auto volledig opladen met elektriciteit uit kolencentrales, dan stoot een elektrische auto nog steeds 22% minder COnog steeds 22% minder CO2 uit dan een brandstofwagenuit dan een brandstofwagen. En dat levert direct een winst op voor het klimaat en de luchtkwaliteit.

Die 22-35% CO2 vermindering is dus waar we het allemaal voor doen. Al zal in ons land het percentage eerder richting de 22% gaan. Van alle stroom die in ons land wordt geleverd, is slechts 20% afkomstig van hernieuwbare energiebronnen zoals windenergie. Dat betekent dus ook dat de stroom die uit de laadpaal komt, maar beperkt groen is. Laad je je wagen op met energie die is opgewekt door zonnepanelen op het dak van je huis of schuur, dan produceer je al snel 35% minder CO2 dan een met benzine- of dieselauto.

De luchtkwaliteit is de grootste winnaar

Het staat vast dat we met z’n allen in ons land behoorlijk wat broeikasgassen de lucht in blazen. Luchtvervuiling wordt vooral veroorzaakt door fijnstof en stikstofoxiden, die onder meer uit de uitlaat van onze auto komen. Als we een elektrische wagen vergelijken met een wagen met een verbrandingsmotor dan zien we dat de elektrische wagen geen uitlaat heeft. Of het moet een namaak uitlaat zijn die er puur voor de sier op is gezet. Hoe dan ook, de auto stoot tijdens het rijden geen vervuilende stoffen uit.

De uitlaatpijp is echter niet de enige plek waar fijnstofdeeltjes de lucht in gaan. Door slijtage van autobanden tijdens het rijden en remmen komt er ook fijnstof vrij. Bandenslijtage bestaat meestal uit deeltjes met een diameter groter dan 10 micrometer. Bovendien komt er van de rubberdeeltjes per kilometer slechts 5% in de lucht als fijnstof. Fijnstof uit de uitlaat is meestal kleiner en daarmee schadelijker voor de gezondheid. Kijken we puur naar wat er uit de uitlaat komt, dan zijn de zero-emissievoertuigen het meest vriendelijk voor het milieu.

Zo groen is de elektrische wagen

Is een elektrische wagen nou groener dan een wagen die op diesel of benzine rijdt? Jazeker, die conclusie mogen we wel trekken. De elektrische auto minder fijnstof, CO2 en stikstofoxiden uit, wat rechtstreeks de luchtkwaliteit verbetert. Zelfs als de auto wordt opgeladen met grijze stroom en we de milieubelastende productie van de accu meenemen, valt er nog een CO2 besparing van 22% te halen. Een goed argument om bij de aankoop van een volgende auto ook eens een proefrit te maken in een elektrische wagen!

[Fotocredits © chesky - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies