Content, contentmarketing en storytelling zijn hip, hot en trending in 2013, 2014 en beyond. We staan aan de vooravond van het nieuwe (content)tijdperk en het is de tijd voor het serieuzere werk. Je kan als organisatie fantastische content produceren, maar als niemand het leest, gaat het verloren. Aan de andere kant, hard roepen, maar dan met ondermaatse en magere, doet dat meer kwaad dan goed voor het imago en de reputatie van een organisatie. Er is genoeg geschreven en te googlen over het ontwikkelen van een goede content, strategie, productie en planning. Mij valt het echter op dat er zo weinig aandacht is voor hoe je met die fantastische content nou echt op dat éne moment de klant bereikt en dan ook nog waar en wanneer dat relevant is.
Goede content moet voldoen aan een aantal randvoorwaarden;
- 'Make it worth sharing' en 'useful'. Kwaliteit in balans met kwantiteit.
- Creëer een "hub" in eigen beheer. Eén mainstage om alle content te tonen.
- "Meten is weten". Gebruik analytics, KPI's en rapportages om het succes te meten én om (intern) draagvlak te creëren en te behouden.
- Paid media: Voor het inkopen van bereik zijn er diverse mogelijkheden. Gebaseerd op mijn eigen ervaring is het advies om hierin de samenwerking met het eigen mediabureau op te zoeken, dan wel een specialistisch (media)bureau in te schakelen. Er zijn zoveel mogelijkheden op dit vlak, dat het vaak rendabel is om aan te haken bij de bestaande mediainkoop voor andere online marketing activiteiten. Kan je meteen mooi een combinatie maken met de SEO en eventuele SEA, analytics en rapportage mogelijkheden.
- Earned media: het genereren van bereik doordat men 'gratis' over je praat. Dit is bij uitstek het vakgebied van Public Relations binnen een organisatie. Sowieso gaat de digital contentstrategie dwars door een organisatie en haar afdelingen heen en zou PR al betrokken moeten zijn.
- Owned media: dit zijn veelal de eigen kanalen die in het beheer zijn van de afdeling Marketing en/of Communicatie. Zoek ook hier de samenwerking op en laat elke afdeling vanuit haar expertise bijdragen om zo gezamenlijk tot een beter geheel te komen.
Bruno de Regge