Goede content moet voldoen aan een aantal randvoorwaarden;
- 'Make it worth sharing' en 'useful'. Kwaliteit in balans met kwantiteit.
- Creëer een "hub" in eigen beheer. Eén mainstage om alle content te tonen.
- "Meten is weten". Gebruik analytics, KPI's en rapportages om het succes te meten én om (intern) draagvlak te creëren en te behouden.
- Paid media: Voor het inkopen van bereik zijn er diverse mogelijkheden. Gebaseerd op mijn eigen ervaring is het advies om hierin de samenwerking met het eigen mediabureau op te zoeken, dan wel een specialistisch (media)bureau in te schakelen. Er zijn zoveel mogelijkheden op dit vlak, dat het vaak rendabel is om aan te haken bij de bestaande mediainkoop voor andere online marketing activiteiten. Kan je meteen mooi een combinatie maken met de SEO en eventuele SEA, analytics en rapportage mogelijkheden.
- Earned media: het genereren van bereik doordat men 'gratis' over je praat. Dit is bij uitstek het vakgebied van Public Relations binnen een organisatie. Sowieso gaat de digital contentstrategie dwars door een organisatie en haar afdelingen heen en zou PR al betrokken moeten zijn.
- Owned media: dit zijn veelal de eigen kanalen die in het beheer zijn van de afdeling Marketing en/of Communicatie. Zoek ook hier de samenwerking op en laat elke afdeling vanuit haar expertise bijdragen om zo gezamenlijk tot een beter geheel te komen.
Bruno de Regge