Content is koning, de verspreiding ervan is koningin

Vorig artikel Volgend artikel
Content is koning Content, contentmarketing en storytelling zijn hip, hot en trending in 2013, 2014 en beyond. We staan aan de vooravond van het nieuwe (content)tijdperk en het is de tijd voor het serieuzere werk. Je kan als organisatie fantastische content produceren, maar als niemand het leest, gaat het verloren. Aan de andere kant, hard roepen, maar dan met ondermaatse en magere, doet dat meer kwaad dan goed voor het imago en de reputatie van een organisatie. Er is genoeg geschreven en te googlen over het ontwikkelen van een goede content, strategie, productie en planning. Mij valt het echter op dat er zo weinig aandacht is voor hoe je met die fantastische content nou echt op dat éne moment de klant bereikt en dan ook nog waar en wanneer dat relevant is.
Goede content moet voldoen aan een aantal randvoorwaarden;
  • 'Make it worth sharing' en 'useful'. Kwaliteit in balans met kwantiteit.
  • Creëer een "hub" in eigen beheer. Eén mainstage om alle content te tonen.
  • "Meten is weten". Gebruik analytics, KPI's en rapportages om het succes te meten én om (intern) draagvlak te creëren en te behouden.
Als je aan deze randvoorwaarden voldoet, maak je een plan om deze content te verspreiden. Daarvoor zijn diverse online en offline kanalen om het publiek te bereiken. waar en wanneer zij dat wil:
  • Paid media: Voor het inkopen van bereik zijn er diverse mogelijkheden. Gebaseerd op mijn eigen ervaring is het advies om hierin de samenwerking met het eigen mediabureau op te zoeken, dan wel een specialistisch (media)bureau in te schakelen. Er zijn zoveel mogelijkheden op dit vlak, dat het vaak rendabel is om aan te haken bij de bestaande mediainkoop voor andere online marketing activiteiten. Kan je meteen mooi een combinatie maken met de SEO en eventuele SEA, analytics en rapportage mogelijkheden.
  • Earned media: het genereren van bereik doordat men 'gratis' over je praat. Dit is bij uitstek het vakgebied van Public Relations binnen een organisatie. Sowieso gaat de digital contentstrategie dwars door een organisatie en haar afdelingen heen en zou PR al betrokken moeten zijn.
  • Owned media: dit zijn veelal de eigen kanalen die in het beheer zijn van de afdeling Marketing en/of Communicatie. Zoek ook hier de samenwerking op en laat elke afdeling vanuit haar expertise bijdragen om zo gezamenlijk tot een beter geheel te komen.
Werk samen Net als bij het ontwikkelen van de strategie, de productie en de planning van content, staat ook de verspreiding van deze content midden tussen Marketing, Communicatie, PR, HR en Klantenservice in. Weg met het eilanddenken! Zoek de (gezamenlijke) kracht van de organisatie en de medewerkers op om de (potentiële) klant, fan en volger echt te bereiken en te boeien met jouw content. Kortom, besteed als organisatie net zoveel tijd, energie en budget in de strategie voor de contentverspreiding als in de contentstrategie en productie. Af en toe kom je een waardevol artikel tegen dat de bekende open deur opnieuw opent. Dit artikel is geïnspireerd door http://relevance.com/blog/content-king-distribution-queen-wears-pants/ Deze post werd geschreven door Fleur Willemijn van Beinum en verscheen eerder op Dutch Cowboys.
Bruno de Regge

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies