Inbound Marketing: het einde van traditionele Outbound Marketing [review]
De regels van de hedendaagse marketing zijn veranderd. Als marketeer dien je te stoppen met het pushen van berichten en moet je zorgen dat de klanten jou weten te vinden, één van de zaken die o.a. ook beschreven wordt in 'The Referral Engine: Teaching Your Business to Market Itself'. Traditionele 'Outbound Marketing' is voorbij (cold calling, direct mailing, print en online advertising) en het wordt hoog tijd om je te gaan verdiepen in 'Inbound Marketing' (blog posts, social media, Linkedin discussies, etc.). 'Marketing has changed' en de enige manier om te winnen is door de nieuwe 'wetten' goed te kennen en ze naar je hand te zetten.
Brian Halligan en Dharmesh Shah, de auteurs van het boek, zijn beiden oprichter van Hubspot. Dit is een online inbound marketing tool en wellicht bij heel wat lezers al bekend. Het boek is voornamelijk bedoeld voor bedrijven die geen weg weten met Youtube, Twitter en Facebook. Denk hierbij aan KMO's of aan CEO's die vaak nog steeds geen enkele notie hebben van social. Maar ook voor iedereen die net begint met online marketing en nog niet echt een idee heeft welke weg ze precies uit moeten.
De oude marketingmethode is stervende
Volgens het boek is de oude manier van marketing stervende, het is voorbij met het simpelweg gooien van geld voor een print of tv-commercial in de hoop dat dit effect zal hebben. In de huidige wereld dien je het engagement aan te gaan met je klanten, je moet ze een reden geven om je website te bezoeken. En uiteraard van zodra ze eenmaal op je website zijn geweest, moet je ze een reden geven om keer op keer terug te komen. Op de cover van het boek staat dan ook een passende quote van Guy Kawasaki:
If you have more money than brains, you should focus on outbound marketing. If you have more brains than money, you should focus on inbound marketing by reading this book.
'Inbound Marketing' is duidelijk geïnspireerd op schrijvers als Seth Godin en John Jantsch. Het grote verschil met dit boek is dat de focus echter ligt op het bieden van verscheidene 'kapstokken' om daadwerkelijk direct aan de slag te kunnen. Het werk is dan ook onderverdeeld in de volgende 4 delen:
- Deel 1: Inbound Marketing
- Deel 2: Get Found by Prospects
- Deel 3: Converting Customers
- Deel 2: Make Better Decisions

De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be