Kleurenpsychologie in marketing [Infographic]

Vorig artikel Volgend artikel

kleuren def Wie dacht dat kleuren in marketing random worden gekozen, heeft het goed mis. Niets is belangrijker dan de kleur van een product, setting of logo. WebPageFX maakte een interessante infografiek rond kleurenpsychologie. Opmerkelijke cijfers: ongeveer 85 % van de consumenten zegt dat de kleur van het product de belangrijkste reden is om het te kopen. We zijn allemaal wel overtuigd dat het visuele aspect van een product belangrijk is. Maar dat de kleur daar zo'n groot deel van  uitmaakt, is noemenswaardig. Kleur is essentieel in brand recognition en bevordert het begrijpen, leren en lezen meer dan het dubbele. Enkele merkwaardige eigenschappen die aan een kleur worden gelinkt en van belang zijn om in een marketingcontext toe te passen:

  • Rood bevordert de eetlust: zie McDonalds
  • Geel vertegenwoordigt optimisme en jeugdigheid: zie Ikea
  • Blauw vertegenwoordigt vertrouwen in een merk: zie LinkedIn
  • Oranje creëert call to action (buy, sell subscribe): zie Fanta
  • Groen wordt geassocieerd met welgesteldheid: zie Land Rover
  • Paars vertegenwoordigt een creatief en fantasierijk bedrijf: zie Hallmark
Bekijk zeker ook de volledig grafiek. psychology-of-color def  

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies