Automattic: hét voorbeeld van de 'distributed workforce'. Interview met Sara Rosso

Vorig artikel Volgend artikel

De naam Automattic doet misschien niet direct een belletje rinkelen, maar ongetwijfeld doet Wordpress dat wel. Automattic is het bedrijf achter Wordpress.com en da's niet niks. Als je de bezoekersaantallen van het platform als geheel zou zien, zijn ze de de derde grootste in de wereld, na Google en Facebook. De huidige Belgian Cowboys is een Wordpress website trouwens. Wordpress Maar daar wil ik het verder niet over hebben. Tijdens onze trip naar Le Web hadden we een gesprek met Sara Rosso, bij Automattic verantwoordelijk voor de Wordpress.com VIP diensten. We spraken met haar over Wordpress maar het was vooral de uitleg over de cultuur van het bedrijf en over hoe ze georganiseerd waren dat me echt heel hard aansprak. Als je weet dat ze bij Automattic met 136 mensen zijn die verspreid over 27 landen ofte 80 steden werken dan kan je niet anders dan nieuwsgierig zijn hoe ze dat voor elkaar krijgen. Sara Rosso Als kleine start up kan je je daar misschien nog wel iets bij voorstellen maar eens je wat medewerkers bij elkaar krijgt is dat toch helemaal geen evidentie. Zelf vond ik destijds bij Microsoft (toen ik daar nog werkte) dat idee van 'New world of work' al een mooi gegeven en toen we verhuisden naar ons nieuwe kantoor waar niet eens genoeg plaats was voor alle medewerkers begon het mij pas echt te dagen dat technologie ook op het vlak van werk heel wat mogelijkheden kon bieden. Met Lync werkte je net zo makkelijk thuis als op kantoor en had je eender waar je maar werkte je 'vaste lijn' bij. En ik was daar best wel van onder de indruk, maar om terug bij Automattic te komen, eigenlijk was dat nog niks vergeleken met wat zij doen. Automattic De manier waarop ze dit allemaal voor elkaar krijgen maakt het misschien zelfs nog straffer. Alle interne collaboratie is gebaseerd op Wordpress. Ze gebruiken amper email intern, alles wat ze communiceren gaat op interne Wordpress blogs. Dat maakt ook dat ze zeer transparant zijn want de meeste info is dus ook door iedereen (intern) consulteerbaar. Alle andere communicatie gaat via IRC en soms zetten ze een Skype groepsgesprek op indien IRC niet voldoet. Er wordt dus ook zelden naar elkaar gebeld. Machtig toch?! De interne blogs zijn gebaseerd op het P2 Wordpress theme, een theme dat een soort kruising is tussen Twitter en Facebook. 'P2 it' is dan ook een vaste uitdrukking in het bedrijf. Het geeft aan dat je het op P2 moet zetten, maar het geeft vooral aan dat iedereen wordt aangeraden constant alle gesprekken te documenteren op het interne platform. Op die manier deel je alle beslissingen en info, maar hou je ze natuurlijk ook bij voor later. De organisatie van Automattic heeft een platte structuur dus geen logge organisatie. Taken worden verdeeld over zogenaamde 'fire teams' van 4-6 personen en die teams hebben hun eigen 'charter' en eigen objectieven voor die taak. Er wordt niet gewerkt met timetracking (wat trouwens toch heel moeilijk zou zijn gezien de structuur) maar evaluatie gebeurt volledig op basis van het halen van goals. De kleine teams kunnen mogelijks 2-3 keer per jaar ook fysiek met elkaar afspreken en 1 keer per jaar komt het hele bedrijf tezamen. Automattic Nog zoiets, het bedrijf heeft een 'open vacation policy'. Er is dus geen sprake van een vast aantal verlofdagen, ze vinden dat iedereen de nodige tijd moet kunnen pakken voor zichzelf en zijn/haar familie en dat je dat dus zelf moet kunnen indelen. Wat leerde het gesprek mij? Enerzijds dat het model dat Automattic gebruikt zeker niet werkbaar is voor elk type business, maar anderzijds dat het zeker niet beperkt moet zijn tot start ups en vooral dat we nog een lange weg af te leggen hebben bij de meeste bedrijven om nog maar een stap in de richting te zetten van een nieuw model van werken waar zij bij Automattic duidelijk de lead genomen hebben. Oh ja, they're hiring. Wat houd je nog tegen? Thanks a lot for the converation Sara!

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies