Technology17.01.2013

Het geheim van een succesvolle filmtrailer


De magie achter filmtrailers

Filmtrailers, vroeger alleen te zien in de bioscoop of thuis op de eerste meters VCR-tape, anno 2013 is het “big business”. Vorig jaar zagen we zelfs trailers om trailers aan te kondigen. Ze hebben zelfs hun eigen memes, denken we maar aan het bekende, immer terugkerende ‘BRAAAM’. Maar wat maakt nu een goede filmtrailer. De kleuren misschien? Edmund Helmer van BoxOfficeQuant, een blog toegewijd aan de statistische analyse van bioskoopfilms, heeft een visuele voorstelling gemaakt van de gemiddelde kleurtoon van een 312 filmtrailers, en de resultaten zijn verrassend.

Helmer is een Master student Statistiek aan de Stanford Universiteit, heeft elke pixel een gewicht toebedeeld en zijn formule houdt rekening met de color hue, verzadiging en  waarde. Blijkbaar gebruiken de filmproducenten het liefst van al oranje en blauw. Bovenstaande grafiek geeft een overzicht van de meest populaire kleuren (hoger is populairder). Het overwicht aan oranje en blauw is duidelijk zichtbaar, groen komt er nauwelijks bij kijken, en roze en paars zijn nagenoeg onbestaande.

Helmer geeft geen oorzaken of motiveringen aan voor de sterke bias richting oranje en blauw. Het zou interessant zijn om te onderzoeken of er in het dagdagelijks beeld ook diezelfde bias terug te vinden is. Of dat de reden is dat veel trailers opgebouwd zijn uit scene met ontploffingen (oranje) tegen een blauwe lucht. De meest voor hand liggen de verklaring zou liggen in het feit dat oranje de tnt is die het dichtst bij de huidskleur van de mens ligt, blauw is de contrasterende kleur, en de combinatie geeft het mooiste effect. Digitale post processing en color correction doen de rest.

Grappig is dat, eenmaal je erop let, je niet kan ontkennen dat het een sterke trend is in Hollywood.

Orange & Teal