Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Ook al proberen concurenten van Apple zich te onderscheiden met eigen namen als Android Market of Google Play, toch noemen we een website of platform waar je apps kan kopen voor je smartphone als vanzelfsprekend een app store. Niet zo evident nochtans. Apple heeft de naam “App Store” immers in 2008 al als merknaam gedeponeerd en probeert het gebruik ervan door andere bedrijven te verhinderen.
Ook Microsoft probeerde zo bijvoorbeeld in 2010 al om de merkregistratie voor de naam “App Store” aan te vechten omdat deze te algemeen zou zijn om als merk beschermd te kunnen worden. Generieke benamingen voor bepaalde diensten of producten kunnen immers niet als merk door één bedrijf geclaimd worden. Microsoft heeft echter zijn actie tegen Apple voorlopig opgeschort in afwachting van een uitspraak in een ander geschil tussen Amazon en Apple.
Amazon App Store vs. Apple App Store
Ook tussen Amazon en Apple zit er immers al een tijdje een haar in de boter met betrekking tot het gebruik van de naam “App Store” door Amazon en beide bedrijven zijn inmiddels al bijna een jaar betrokken in een juridische procedure waarin Apple op basis van twee argumenten probeert te bekomen dat Amazon een verbod zou opgelegd worden om de naam nog te gebruiken en veroordeeld zou worden tot een fikse schadevergoeding. Amazon haalde nu op de tweede dag van het nieuwe jaar een belangrijke eerste slag thuis in dit geschil met Apple.
Enerzijds voert Apple aan dat Amazon inbreuken begaat op het merkenrecht van Apple. Het gebruik van de naam “App Store” door Amazon zou immers de waarde van de merknaam die door Apple werd geregistreerd uithollen en voor verwarring zorgen tussen de diensten van beide bedrijven. Op dit punt zal een Californische jury later dit jaar uitspraak moeten doen en het zal daarna afwachten zijn of de merkregistratie van Apple opnieuw aangevallen wordt door Microsoft of door Amazon zelf.
Verwarrende reclame?
Apple meent daarnaast dat Amazon de consument in verwarring brengt door reclame te maken voor haar diensten onder de naam “App Store”. De gemiddelde consument zou het onderscheid niet zien met de Apple App Store en zou de Amazon App Store ten onrechte associëren met de diensten van Apple, wat dan weer slechte publiciteit zou zijn voor Apple omdat de Amazon App Store veel minder apps en een minder goede dienst zou aanbieden dan die van Apple.
Op dit ene punt van de procedure tussen beide partijen werd gisteren, op twee januari, al uitspraak gedaan door het Northern District Court in California, dat na een grondige analyse van de argumenten van beide partijen van oordeel is dat Apple op geen enkele manier kan bewijzen dat consumenten verward of misleid zouden worden door Amazon. De rechtbank vond evenmin enig bewijs dat Amazon op een of andere manier zou proberen op het uitzicht van de Apple website of de Apple reclame te kopiëren en de eis van Apple wordt dus afgewezen.
En nu?
Wel, Amazon mag voorlopig de naam App Store blijven gebruiken en het wordt afwachten of een volksjury later dit jaar vindt dat Amazon inbreuken zou begaan op het merkrecht van Apple. “App Store” is immers nog steeds een gedeponeerd merk en het gebruik ervan is aan strenge voorwaarden onderworpen.
Amazon heeft echter wel al een belangrijke eerste slag thuisgehaald. De rechter oordeelde immers dat “het enkele gebruik van “App Store” door Amazon om een website aan te duiden waarop apps aangekocht/gedownload kunnen worden kan niet beschouwd worden als het voorstellen van een dienst van gelijkaardige aard, kwaliteit of eigenschappen als die van de Apple App Store”.
Laat bovenstaande nu net één van de voornaamste criteria zijn bij de beoordeling van een mogelijke merkenrechtelijke inbreuk binnen enkele maanden en u weet dat Amazon een belangrijke eerste slag heeft thuisgehaald.
Voorlopig ziet het er dus naar uit dat de concurrenten van Apple hun shops met applicaties gewoon app Store kunnen blijven noemen. Interessant daarbij is dat dit geschil weliswaar in de Verenigde Staten uitgevochten wordt, maar dat de Europese en Belgische regels met betrekking tot merkenrecht én verwarringstichtende reclame erg nauw aansluiten bij de Amerikaanse. Een gelijkaardige rechtzaak bij ons zou dus best dezelfde uitkomst kunnen hebben.