Google voornaamste zoekmiddel voor leerlingen van de digital

Vorig artikel Volgend artikel

Het lijkt erop dat Google – en in mindere mate andere zoekmachines -  de eerste en enige plek is geworden waar leerlingen in het voortgezet onderwijs informatie zoeken voor hun schoolvakken. In een nieuw onderzoek van het Pew Research Institute is vastgesteld dat 94% van de Amerikaanse docenten van mening is dat hun leerlingen ‘onderzoek doen’ gelijkstellen aan het gebruik van Google en andere zoekmachines. Verder onderzoek onder Europese docenten laat zien dat deze trend ook veel voorkomt in andere landen waar de bevolking toegang heeft tot betrouwbare internetverbindingen en hogesnelheid-breedband. Bijna 2500 leraren van highschools en middelbare scholen namen deel aan het online onderzoek naar de onderzoeksgewoonten van hun leerlingen. Hoewel bijna iedere docent denkt dat zijn of haar leerlingen nagenoeg uitsluitend vertrouwen op internet voor onderzoeksdoeleinden, laten de resultaten zien dat de meningen verdeeld zijn over de vraag of dit goed is of niet.

Traditionelere bronnen van onderzoek, zoals bibliotheekboeken en studieboeken, zijn flink gedaald op de ranglijst doordat het internet voor leerlingen van nu de meest vertrouwde informatiebron is om te raadplegen. Maar hoewel zoekmachines een oneindig veel krachtiger middel zijn voor het vinden van informatie dan een boek ooit kan zijn,heeft het doen van online onderzoek  ook een keerzijde. Om te beginnen zijn docenten terecht bezorgd dat leerlingen niet voldoende inzicht hebben in de manier waarop je zoekmachines effectief kunt gebruiken. De meerderheid van de zoekmachinegebruikers (van alle leeftijden, niet alleen jonge leerlingen) zal nooit de geavanceerde zoekfuncties gebruiken en typt meestal een extreem simpele zoekterm in die slechts een of twee woorden bevat. Dit mag dan misschien voldoen voor gewone, alledaagse zoekopdrachten, maar deze aanpak is vaak niet geschikt als de gebruiker op zoek is naar iets specifiekers of wetenschappelijk gefundeerds. In het onderzoek van Pew had slechts 52% van de docenten het idee dat de leerlingen goed begrepen hoe zoekmachineresultaten gegenereerd worden. Dit betekent dat bijna de helft van de leerlingen niet weet hoe ze op de juiste manier een online zoekopdracht uit moet voeren om de benodigde informatie te verkrijgen. Een andere zorg van de ondervraagde docenten was dat zij slechts 40% van hun leerlingen in staat achtten om de kwaliteit en juistheid van de gevonden informatie te kunnen beoordelen. Veel te veel leerlingen maken de fout heel snel te denken dat informatie die ze online vinden wel zal kloppen. Zoals mensen in IT jobs en door de wol geverfde Google-gebruikers wel weten, kunnen zelfs de allernieuwste algoritmen van ’s werelds populairste zoekmachine slechte kwaliteit, onjuiste informatie en nutteloze zoekresultaten niet altijd tegengaan. Website-eigenaren kunnen het systeem nog steeds in de maling nemen om een hoge positie in Google te krijgen.  Dit betekent dat leerlingen alert moeten zijn en moeten proberen de sites die ze vinden kritisch te beoordelen om zo te voorkomen dat ze onjuiste of bevooroordeelde informatie gebruiken. Ondanks de zorgen over de juistheid van online informatie, was een aanzienlijke meerderheid van de ondervraagde docenten (77%) van mening dat het internet en digitale zoekmiddelen ‘vooral een positieve invloed’ hebben op de onderzoeksactiviteiten van hun leerlingen. Doordat leerlingen nu in korte tijd een schat aan informatie kunnen vinden, hoeven ze minder tijd te besteden aan het opzoeken en kunnen ze meer besteden aan leren. Bovendien kunnen online zoekmiddelen leerlingen doorverwijzen naar andere nuttige informatiebronnen op een manier die met een studieboek of bibliotheek nooit zou kunnen. Hoewel het internet dus vol staat met onjuiste, nutteloze of zelfs gevaarlijke sites en informatie, opent het met de juiste zoektechnieken een wereld aan kennis waar leerlingen binnen enkele seconden toegang tot hebben. De verandering lijkt definitief te zijn, aangezien iedere volgende lichting leerlingen steeds weer wat bekender is met het dagelijks gebruik van internet voor persoonlijke, sociale en educatieve doeleinden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies