ID13: Prophets maakt voor de derde keer op rij een overzicht van de trends in interactive design

Vorig artikel Volgend artikel

Petra Sell, design direct bij het Antwerpse Prophets, maakte voor de derde keer op rij dit rapport voor het agency. Het rapport bevat een overzicht van alle belangrijkste trends in interactive design, vertrekkende van de emerging trends uit 2012 om zo te eindigen bij de belangrijkste inzichten om zeker mee te nemen in 2013. Zoals de vorige jaren is ook deze keer het rapport een zeer volledig overzicht vol inspiratie dat iedereen in design of eender welke vorm van consumer experiences moet gelezen hebben. Ik vroeg aan Petra wat ze uiteindelijk zelf vond van het eindresultaat en hoe ze te werk was gegaan om dit document te maken:

"Het maken van de presentatie is voor mij altijd een perfecte moment om even stil te staan en te zien of ik wel nog goed bezig ben met mijn manier van project aanpak. Het voorbije jaar heb ik bijvoorbeeld veel nadruk proberen leggen op het belang van device-overschrijdende interfaces, maar ook de manier van werken is anders dan vroeger (bvb met styletiles, of het achterwege laten van photoshop, een trouwe companion in webdesign de voorbije 15 jaren). De idee van "user experience design" bijvoorbeeld is hier in Belgie nog altijd iets zeer exotisch. Design wordt nog veel te vaak gezien als pure visuele interpretatie van een idee of vooropgelegde structuur. Design kan en moet veel vroeger in het ontwikkelingsprocess van een web of mobile interface geïntroduceerd worden om een echte meerwaarde te kunnen betekenen. Design thinking zoals ik het dan zou noemen - is echt nog een gat in de markt. Het is zeer boeiend om de connecties te leggen waarom bepaalde trends zijn ontstaan en ook effectief verder gaan uitgroeien. Eigenlijk past het woord trend hier ook helemaal niet – de meeste dingen die ik aanhaal zijn eerder logische evoluties van behoeftes en technologische vooruitgang."

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies