Instagram claimt advertentierechten op al je foto's

Vorig artikel Volgend artikel

Instagram gebruikerscondities veranderen Op 16 januari 2013 zullen de privacy- en gebruiksvoorwaarden van Instagram aangepast worden aan - volgens eigen zeggen - het veel ruimere doelpubliek dat de applicatie gebruikt. De voorpublicatie van die gebruiksvoorwaarden hebben een kleine storm veroorzaakt binnen de gebruikersgroep en in een ruimer kader, binnen de gehele online community. Het artikel waar het meeste aanstoot aan genomen wordt is de volgende:

Some or all of the Service may be supported by advertising revenue. To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you.
Wat zoveel betekent als: zowel Instagram/Facebook mogen jouw foto's, username, likes en andere acties mogelijk op het platform, gebruiken om geld te verdienen. In de praktijk zullen je foto's dus gebruikt worden in advertenties, die verkocht worden aan bedrijven. Van dat geld zal jij, volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden, dan ook niks zien. Los van het feit of die 'andere' bedrijven wel dan niet geld over hebben voor foto's van je kat, je avondmaal of die ene mooie zonsopgang in Boortmeerbeek, is de discussie losgebarsten. Heeft Instagram het recht om de foto's die je - helemaal gratis - via hun applicatie en netwerk hebt kunnen delen met vrienden en familie, zomaar te gebruiken? Wat met de rechten van de gebruiker? Om het met de gevleugelde woorden van Douglas Rushkoff te zeggen:
If you don't know who the customer of the product you are using is, you don't know what the product is for. We are not the customers, we are the product.
Misschien dat Flickr hiervan kan profiteren, zij lanceerden de langverwachte update van hun iOS app vorige week, inclusief 'instagram-style' filters. Of misschien krijgt Path nu eindelijk een kans als sociaal netwerk. 2013 wordt een interessant jaar voor sociale netwerken en services, het lijkt erop dat al die 'gratis' diensten toch maar eens geld moeten opbrengen. Instagram en Facebook hebben - met het nieuws van gisteren - alvast een schot voor de boeg gegeven.

Bruno de Regge

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies