​Meer Belgen spelen online games door lockdown- en coronaperikelen

​Meer Belgen spelen online games door lockdown- en coronaperikelen

Vorig artikel Volgend artikel

De coronapandemie heeft voor een digitale ommezwaai gezorgd. De Belg is massaal beginnen zoomen, streamen en gamen. Ook de goksector, waar steeds meer wordt ingezet op gaming en amusement, had na een korte terugval al snel opnieuw uitzicht op herstel. Dat blijkt uit een aantal cijfers en verhalen die de afgelopen maanden zijn gepubliceerd.

Meer jongeren aan het gamen door corona

De lockdowns en de coronapandemie zorgen ervoor dat jongeren steeds vaker naar de gameconsole grijpen. Hierdoor krijgen hulpverleners steeds meer meldingen van gameverslavingen. Dat beaamt ook Matthias Dewilde, ervaringsdeskundige en schrijver van het boek Game Over, in het Nieuwsblad.

Hij benadrukt dat een gameverslaving als een mentale ziekte wordt erkend. Het blijft echter moeilijk om een diagnose te stellen en de lijn te trekken tussen fanatici en verslaafden. Volgens Margot Peeters, verslavingsexpert aan de Universiteit Utrecht, is vooral de relatie tussen de gamer en het werk, de school, de vrienden en de familie doorslaggevend. In de praktijk verliezen gameverslaafden namelijk hun interesse in hun omgeving en verwaarlozen ze hun sociale contacten.

Trend is ook bij volwassenen merkbaar

Het zijn echter niet alleen jongeren die meer aan het gamen slaan, want volgens Frederik Van den Bril (OpenVRT) heeft de coronacrisis de verschuiving naar een digitale cultuur in een stroomversnelling gebracht. Hij verwijst daarbij onder meer naar Twitch, een platform waarop men live naar gamers kan kijken – vergelijkbaar met het kijken naar een voetbalwedstrijd –, waar de bezoekcijfers zijn geëxplodeerd. TwitchTracker geeft inderdaad een spectaculaire groei aan. Waar er in februari 2020 gemiddeld nog 1.4 miljoen kijkers waren, ging het in januari 2021 om 2.9 miljoen kijkers. Ook het aantal gestreamde uren is in deze periode van 37.4 miljoen naar 88.7 miljoen gestegen.

Gamers geven meer geld uit

Niet alleen spenderen we massaal meer tijd aan games, maar ook meer geld. Dat blijkt dan weer uit een onderzoek dat werd uitgevoerd door Simon-Kucher & Partners. Volgens dit onderzoek zouden gamers tijdens de coronapandemie 39% meer zijn beginnen spenderen aan games. De onderzoekers verwachten dat het uitgavenpatroon na de coronapandemie niet helemaal terug zal vallen.

Stijging is ook bij online gokmarkt merkbaar

Tijdens de eerste lockdown kende de online gokmarkt een terugval. Het ging daarbij om een terugval van 38 procent, onder meer veroorzaakt door het wegvallen van sportweddenschappen. Het was echter een tijdelijk verlies dat nadien weer ruimschoots is goedgemaakt. Zo blijkt uit onderzoek van de Belgische online casino website casinostats.com.

Bij de Nationale Loterij hebben ze intussen aangegeven dat 20 procent meer spelers hun weg hebben gevonden naar de online spelletjes. Steeds meer spelers gokken volgens De Nationale Loterij met smartphones en tablets. Deze manier van gokken, zou intussen al goed zijn voor 50% van de internetinkomsten.

EuroMillions blijkt ten slotte het coronagevoeligste spelletje te zijn en de zwaarste klappen te krijgen. Dat heeft onder andere te maken met het ontbreken van heel grote jackpots in 2020, maar ook met de Spaanse loterij die zich genoodzaakt zag om enkele maanden af te haken.

[Afbeeldingen © Georgejmclittle - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies