Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
van online communicatiekanalen voor hun merken is niet zomaar een hype bij
marketeers. Uit een studie van InSites Consulting in 6 Europese landen en voor
9 productcategorieën blijkt dat 4 op 10 respondenten minstens 1 keer per maand een
filmpje over een merk online bekijkt. Consumenten verzamelen informatie over
merken via online fora (38%), de website van bedrijven (36%), commentaren op
blogs (32%) en in chat sessies (30%). 1 op 5 verstuurt zelf ook commentaar over
merken per e-mail. 1 op 10 zet zelf online filmpjes op gespecialiseerde websites
zoals youtube.com. 8% geeft aan dat ze maandelijks hun eigen filmpje maken. Dit
toont aan dat consumenten zowel op het ontvangen, verspreiden en creëren van
merkboodschappen actief zijn.
Respondenten
communiceren vooral thuis (59%) over merken. Daarnaast is ook het
internet zeer populair (53%), de werkplaats (52%), de supermarkt (42%), op café
(37%) of op restaurant (34%), het openbaar vervoer (24%) en op school (22%). Gevraagd naar online communicatie over merken,
geeft 1 op 3 repondenten aan dat ze een online filmpje herinneren over een merk
en 46% dat ze zelf via het internet hebben gecommuniceerd
over merken. Grote wereldwijd verspreide
merken als Coca-cola, Dove, Sony, BMW, Nike, Acer worden over alle landen
vernoemd. Per land zijn er daarnaast
lokale sterke merken die mensen doen praten, in België waren dat onde rmeer
Proximus, Telenet, en Het Nieuwsblad. In Nederland onder meer Amstel bier, De
Telegraaf en Postbank. Belgen spreken offline meer over auto’s dan
Nederlanders, Nederlanders maken dan weer meer buzz over muziek dan Belgen.
[Bron: Express.be]