Algemeen03.06.2009

10% van Twitteraars produceert 90% van de tweets


10% van Twitteraars produceert 90% van de tweets

Harvard Business Publishing heeft zojuist een interessant onderzoek gepubliceerd waarin ze 300.000 Twittergebruikers hebben gevolgd gedurende een maand.
De resultaten van dit onderzoek zijn op zijn minst verrassend en erg
gericht op de verschillen tussen mannen en vrouwen.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn te vinden op de blog van HBP waar ook een stevig debat gaande is over de resultaten. Samengevat is te zeggen dat:

 

  • Mannen hebben 15% meer “followers” dan vrouwen. Verder hebben mannen ook meer terugkerende relaties, waarbij men dus elkaar volgt.
  • De gemiddelde man zal echter vaker een andere man volgen op Twitter dan een vrouw. Waar
    dit gedrag vandaan komt is niet goed te onderbouwen, maar het is een
    opvallend resultaat, aangezien 55% van de Twittergebruikers vrouwelijk
    is en op andere sociale netwerken het gebruikelijker is dat zowel
    mannen als vrouwen de activiteiten van andere vrouwen volgen.
  • Tenslotte produceert 10% van de twitteraars zo’n 90% van de tweets. Dit
    is een uitzonderlijk hoog getal, op andere sociale netwerken is 10%
    verantwoordelijk voor 30% van de content. Je zou uit deze verhouding
    kunnen concluderen dat Twitter meer een éénwegkanaal is dan wordt
    gedacht en geschreven.

De vraag die nog niet is beantwoord is in hoeverre deze getallen ook
cultuur- of landgebonden zijn. Het is al langer bekend dat het
Twittergebruik van land tot land verschilt.

[via: dutchcowboys.nl]