Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Verleden
week werd hij al aangekondigd, en nu heeft hij in alle stilte de deuren geopend
voor het grote publiek: de nieuwe zoekmachine van Microsoft, die als werktitel
Kumo meekreegt, heet Bing, en je kan hem zelf uittesten. Wij waren alvast onder
de indruk van enkele leuke gimmicks. Zo krijg je, wanneer je na het invullen
van een trefwoord, op de link “video” klikt, thumbnails van video’s
rond dit trefwoord. Dat zijn we al gewoon, maar het speciale is dat je, wanneer
je je cursor over zo’n thumbnail beweegt, de video reeds begint te spelen zodat
je een preview krijgt. En dat alles razend, razend snel.
ij het tabblaadje
“web” kan je geen bijkomende filters instellen. Maar bij “Images
kan je zoeken op grootte, layout, kleur, stijl en enkel mensen; bij
“videos” kan je selecteren op lengte, screen size, resolutie, en
bron; bij News kan je meteen de rss feeds opvragen; Maps opent meteen een nieuw
scherm met daarop de landkaarten; en More brengt een opsomming van de hiervoor
genoemde tabblaadjes, plus “xRank”, waar je dan kan zien waar de
internauten naar zoeken.
Maar voor ons is het natuurlijk van belang: hoe goed
kan de zoekmachine om met Nederlandstalige woorden? En daarin moet de
zoekmachine blijkbaar nog groeien. De medische term “hartfalen” bij
Google leidt naar veel meer nuttige informatie dan Bing, die binnen de 10
eerste resultaten al meteen enkele marketing artikels brengt. Google heeft
137.000 resultaten naar dit woord, maar Bing toch een respectabele 132.000.
Wat
ons bij deze resultaten opviel is dat Bing aan semantiek of instant vertaling
doet – bij de zoekresultaten zie je bijvoorbeeld ook een verwijzing staan naar
een tekst in het Italiaans, op een Europese site. Anderzijds levert de zoekmachine naar
“hoorspel” bij Bing ons resultaten op die wij tevoren nog nooit bij
GOogle gezien hadden. Bing heeft in onze ogen een grote kans op slagen – vooral
omdat uiteraard deze zoekmachine als standaard ingesteld zal worden bij de IE
browser. Naar onze bescheiden mening lijkt hij ook “serieuzer” dan
Live Search.
Microsoft heeft blijkbaar begrepen dat het idee om alle producten “live”
te noemen, niet zo goed was, en de geloofwaardigheid van bijvoorbeeld de
zoekmachine onderuit haalde, door die onder dezelfde noemer te zetten als
chatprogramma’s. Hoe en waarom Microsoft tot het besluit kwam om de nieuwe
zoekmachine niet langer “Live Search” te noemen, maar Bing, is ons
niet bekend. Kwatongen beweren dat het een afkorting is voor “But It’s Not
Google”.
Lees meer commentaren over
Bing bij Techmeme, en test hem zelf eens uit?
Een kritisch artikel over Bing
vind je bij PC World, dat vindt dat Bing teveel op voorhand beslist wat jij mag
zien. Maar wat vind jij van Bing? Is het een bink van een zoekmachine, of zal
bing met een grote bong de vergetelheid ingaan?
[Bron: Netties.be]