Algemeen19.08.2010

4.8 miljoen Belgen spelen “Sociale Games”


4.8 miljoen Belgen spelen “Sociale Games"

Uit cijfers van het jaarlijkse nationaal gaming onderzoek uitgevoerd in
opdracht van T.Vgas, het toonaangevende bedrijf in games media  dat
onder meer verantwoordelijk is voor GUNKtv, blijkt dat onze twee
favoriete vrijetijdsbestedingen, games spelen en het gebruik van sociale
netwerksistes, elkaar overlappen.

Computergames

Van de 4,6 miljoen sociale netwerkgebruikers in België, speelt 83
procent ook computergames. Vise versa zijn 50% van de 4,8 miljoen
Belgische gamers actief op sociale netwerksites als Facebook en Twitter.
Het onderzoek toont aan dat 52 procent van de mensen die regelmatig
sociale netwerken gebruiken ook games spelen via de site zelf, waardoor
maar liefst 2,4 miljoen Belgische gamers regelmatig samen spelen. Dit is
35 procent van het totaal aantal mensen die online actief zijn (en
ouder dan tien jaar zijn), een percentage dat lichtjes kleiner is dan in
het Verenigd Koninkrijk (42%) en US (41%)maar gevoelig hoger ligt dan
in Duitsland (30%) en Nederland (27%).

Vrouwen houden van spelen, mannen betalen

Het merendeel van de games op sociale netwerken zijn gratis te
spelen. Toch wordt er geld uitgegeven aan in-game items, extra levels en
door virtuele geschenken te geven aan vrienden zodat zij verder kunnen
spelen. Het aandeel van mensen die willen betalen is vergelijkbaar met
dat op de traditionele gaming websites en gaat van 13% in België tot 32%
in Duitsland. Het percentage in VK en US gamers zit daartussen. Sociale
games zijn populairder bij vrouwen – 52% van alle sociale gamers – dan
mannen (48%) maar mannen geven sneller geld uit en zij zijn goed voor
67% van de betalende spelers.

Sociale games, bijzaak of belangrijk?

Het is vandaag de dag moeilijk om de games te negeren wanneer je
actief bent op een sociaal netwerk en toch zijn er tekenen dat sociale
games een groot publiek aantrekken. Bijna de helft (51%) van de
Belgische sociale gamers spelen maandelijks drie of meer games en ook de
helft hiervan (49%) speelt de spellen regelmatig: drie of meer dagen
per week. Dit betekent dat er ook ruimte is voor groei want slechts 14%
spendeert meer dan een uur per dag met het spelen van sociale games en
51% spelen een spel gedurende vier weken voor ze het beu zijn. Maar met
51% van de sociale gamers die Facebook gebruiken als hoofdplatform om te
gamen (61% in het VK), bestaat er geen twijfel over het feit dat
sociale netwerken een opportuniteit bieden, en een waardige tegenstander
zijn voor consoles en andere online gaming platforms.

Social_Gamers_BE_210710-570x428